Skip to main content

A kuasa dua

Assalammualaikum...

Kuasa berganda. itu sebenarnya adalah doa.

ok tajuk tu.. dari bentuk hidup, Aku membayangkan aku sebagai AA iaitu Nama Aku (my alphabate n dad) dan dia.. Huruf nama nya dan ayahnya.

Hmm... masa zaman kegemilangan di darjah 5-6 cmtu..cikgu selalu cakap..
yang Khalil cari Khalilah..
yang Nabil cari Nabilah..
Dan Syahid cari Syahidah...while Aqil get that Aqilah..

masa tu aku pon berharap she could give some idea name since my name is no relate to such a man name.

and she dont do ever do that.

ok.done.itu my childish then get into secondary i got too busy without recall memory to searching that the only man for me.

"hari ini aku sedar..i even got one!haha.
ada masa pulak terpikir tang ni kan.but he was passed by without i am really to let go him. "

sebenarnya kebelakangan ini, kesibukan membuat aku di dunia sendiri...sampai mimpi2 la otak ni x habis2 memerah keringat.

apapun my update is about " setiap hamba Muslim yg mendoakan saudaranya pada ketika saudaranya itu tiada (tanpa pengetahuannya), maka malaikat akan berkata "semoga kamu juga mendapat seumpama (doa) itu"- hadith riwayat muslim

lalu aku titipkan doa kepada ia.inshaAllah.
akan lebih selalu besarkan skop mendoa selepas ini.

doa ini kadang bagus dispesifikkan (spesifikkan doa apa dan siapa) namun dalam mencari spesifik kadang ia menjadi menyempitkan.
doa bagaikan rahmat..rahmat Allah maha luas apalah salahnya tidak disempitkan penerimanya. insha allah.
di sebalik itu jua menyempitkan kepada nama individu juga perlu dititipberatkan..contoh mudah memohon si berkenaan menerima hidayah Allah misalnya.

.ok.mari bersangka baik pula..
tiada doa yang tidak diaminkan malaikat melainkan doa dalam kebaikan.

manusia+akal+ilmu = amal(akhlak) terbaik.

kenapa akhlak ya bukan?
amal memang bermula dengan akhlak, sayang.
macam hari2 kita sampaikan salam kepada orang.macam kita yang mulakan senyum dekat orang..itu tanda kita didik akhlak kita dahulu..
menjadi pemula bermula dari diri sendiri..

banyak perkara di dunia ini, pernah tak cuba kita senaraikan apa perkara terbaik yg pernah kita lakukan dalam menghargai manusia lain di sisi kita.

adakah cukup dengan doa.
ya.doa tidak mencukupi tanpa usaha.
maksud usaha di sini sejauh mana kita menjadi contoh yang baik di kalangan sahabat2 kita malah apakah diri kita sebagai muslim sebenar bila kita dikelilingi musuh Allah..

memandang musuh bagai cinta pertama.
menjamin musuh kembali ke syurga.
Allah hu rabbi.berikan kami hikmah dan akhlak yg baik untuk membolehkan kami ke syurgamu. bawalah sahabat dan manusia2 ini ke arah jalan redha mu.jauhikan kami dari gundah gelana, keluh resah, hasad dengki dan jahil nikmat di dunia ini.

doa itu bagaikan ketukan pahat kepada tukulnya.
doa juga bagaikan ketukan di pintu rahmatnya.
doa itu penghubung antara dua jiwa.
doa pon mampu menjamin ke syurga.
manakan tidak ada satu doa di aminkan malaikat bersama dua makna (makna pertama kpd nama dalam doa, makna kedua kepada penama yang mendoakan)
dan.. selagi kita berdoa padanya.selagi itu jualah kita sedang menjana satu kekuatan ukhwah fil lah abadan abada sebenarnya kan ustazah.

semoga Allah merahmati kita semua dan memberi kemenangan di dunia jua akhirat. bersangka baik.positif selalu..insha Allah.

amin..
sekian.

*nota di tumit : hidupkan dalaman insan..")

wassalam..

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman.. sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur. ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun, saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu... asik lalu je. hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe. haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah).. tapi ganepon, kene ngaji sokmo. haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :) hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin