Skip to main content

Mr Right ~just hit issue~

Mr Right : assalammualaikum... Ada cari saya kah?
Miss Left : waalaikumsalam.oh.disini rupanya awak. Kat mana tadi?
Mr Right : Ade je kat area sini.
Miss Left : owhh... Heee...

~END~

CEIT.entry 2014 start with mr right issue.
Yep.this issue not just a hot issue but also hit me more than an issue.

Kelakar la plak.

Adeh~

Dengan mode mengaktifkan tahap memperbaiki diri disamping menempel di port2 popular macam kenduri, masjid, library, uni/class  yang selalu dikatakan berpotensi untuk mengusahakan jodoh.

Haha..(ketawa agar terhilangkan awkward topik ni). Namun, acapkali kehadiran di sana tidak aku sertakan dengan niat "penjodohan" ini. Tiada berani berhelah dengan Allah di tempat yg baik. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui isi hati malah tindak tanduk kita kan...^^

Lambakan menghadiri kenduri walimah (perkahwinan) menambahkan lagi potensi berdepan dengan soal2 lucu macam "kau bila lagi?", "kau tunggu ape lagi" paling tak ley blahh klu gi tanya "kau ni nape tak de lagi?????!!!!!"

Shiot.
*cis...tak baik cakap shiot tau..!(tutop telinga)

Paling menyampah bila berkumandang bedilan2 yang pedas dan bisa menbinasakan mood happy dengan komen2 "kau memilih sangat", "tu la jual mahal!", "kau tak cari...mane nak dapat", malah "kau expect tinggi sgt ni"...

Terasa dan teruja kalau ak dapat membalas kata2 ini dengan "dari kau judge ak, baik kau tolong carikan untukku" <noktah>

Kelakar la bila pikir balik sebab norm ak nye jawapan hanya dengan "taichi" to another topic, "taichi" the point to another people..geeeee

Tapi semenjak dah jadi usler kat soalan camni. Bijak dah dengan kubu jawapan selamat mula2 dengan "inshaAllah, doakan ak dgn dia" sekarang "inshaAllah, doakan majlis kami pula ya" <noktah><noktak><noktah>

Pesan lukman nul hakim kepada anaknya (ade byk tp ni yang ak nk gitau...)

1.wahai anakku!apabila kau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya.Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.
2.wahai anakku!bergaul rapatlah dengan orang yang alim lagi berilmu.perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengar nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata2 bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.
3.wahai anakku!tiada kebaikan bagimu mempelajari apa yang kamu belum ketahui sedang kamu belum beramal dengan apa yang kamu ketahui.
4.wahai anakku!ingatlah dua perkara iaitu Allah swt dan mati, lupakan dua perkara iaitu kebaikan kamu terhadap hak dirimu dan kebaikanmu terhadap orang lain
5. Wahai anakku!Sesungguhnya lama bersendirian itu dapat memahami untuk berfikir dan lama berfikir itu adalah petunjuk jalan ke syurga.

Begitulah hikmahnya nasihat lukman yang bisa kita ambil iktibar kiranya.

Semoga bertemu lagi di lain entry.

Nota di tumit : Kepada mr right, maafkan ak if ak wrongly create character on which and how you are mungkin kita pernah berjumpa atau,berdoa atau berfikir sesama cuma; Allah tentukan kita belum masa. . .
Hihi. Mari terus berusaha!

2014... Looking forwad for you..with a big smile, alhamdulillah.*pic for you*

Comments

  1. True dear. kite pom tgh cari Mr Right. I dont know how to find him seriously, but i'm sure when the day is come, he will come to me first. InshaAllah. Smoga kita diperjodohkan dengan jodoh yang lbh baik. Amin.

    ReplyDelete
  2. hehe... inshaAllah..usaha doa tawakal kan... ^^
    amin..semoga sama2 dapat jodoh yg terbaik dari Allah..amin.

    ReplyDelete

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman.. sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur. ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun, saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu... asik lalu je. hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe. haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah).. tapi ganepon, kene ngaji sokmo. haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :) hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin