Skip to main content

kebumikan pandangan

Assalammualaikum w.b.t

"wahai org beriman.diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas org sebelum kamu agar kamu bertaqwa"(QS AlBaqarah :183)

membumikan pandangan tidak semudah sebelumnya. aneka hidangan di depan mata takkiralah ia santapan buat mengalas perut mahupun nafsu semata-mata. membumikan pandangan adalah satu sumber penjagaan iman. menjaga hati dari sangkaan (fitnah), memerangi nafsu jiwa dan membela nurani murabbi.

semenjak dua menjak ini, aku sering recall atau flashback the way cara aku mengadaptasi diri di zaman peralihan aku di teknik. (dari sekolah harian agama ke sekolah harian lain sikit dr biasa..sbb skolah teknik). membumikan pandangan itu selalunya aku lakukan.mendiamkan hari itu sering aku ajukan. personaliti ini berjaya menaja imej iman kita.

semasa di sekolah teknik, pemerhatian ku ramai sahabat yang berasal dari sekolah yg sama dan sealiran (sekolah agama). mereka juga begini.. anak mata takmudah jatuh ke mata lain.bicara juga terjamin dengan diam dihujungnya. bila aku fikir2kan.. malu itu sebahagian dr iman.maka menebalkan diri dari tergoda duniawi.

#flashback1,  kajang bertanya ku "ak nk tnye ni.kau dlu sekolah agama ke?"
aku tak igt mataku kemana namun aku igt lg bibir ini menbalas "kenapa kau tanya?".dia balas "sebab aku tengok kau tak penah pandang mata bila bcakap dgn lelaki".aku balas "yep.aku dari sekolah agama".

#flashback2, besau direct cakap kat aku "kau dlu sekolah mana?".aku balas "skolah ehemehem".."aku dah agak skola agama"dia balas. aku balas balik "so?" besau cakap "sebab aku pon skolah agama n ak tgk ko antara yg xmudah berubah tingkah"

dua memori ini segar dalam kotak ingatan aku.dan buatkan ramadhan kali ni, banyak audit tentang aku yang dulu dan aku yg sekarang. membandingkan sebelum dan selepas adalah satu sesi yg mana aku berusaha agar terus memperbaiki diri sendiri.lantas, buat aku berdoa agar adik perempuanku juga mampu mengharungi dunia peralihannya.

"bulan Ramadhan adalah bulan didalamnya diturunkan AlQuran sebagai penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara hak dan batil"(QS AlBaqarah :185)

namun alangkah malangnya bagi manusia seperti aku jika hanya di bulan ramadhan sahaja aku mengaudit diri.
apatahlagi menjadi malang kepada ku,
kerana merugikan diri dalam meniti cebis pengalaman hidup ini.

la illah haillah anta.subbaha naka inni kuntu minalzolimin.
"ya Allah tiada tuhan melainkan dikau.Maha Suci Engkau.Sungguh aku ini termasuk org yg zalim"

rabbana zalamna anfusana wa illam tagfirlana watarhammana lanakunanna minal khasireen.
"Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami dan Engkau tidak mengampuni kami nescaya kami akan menjadi org yg rugi"

semoga Allah memberkati dan melindungi kita.amin

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman.. sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur. ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun, saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu... asik lalu je. hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe. haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah).. tapi ganepon, kene ngaji sokmo. haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :) hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin