Skip to main content

puasa kedua

assalammualaikum...

yep.semalam puasa kedua.
hari ni puasa ke tiga kawan2.

ok.balik kepada cerita semalam..
kami baru habis exam.
in shaa Allah.
moga2 semua lulus cemerlang.
dan usai paper ini...
kami pon berkonvoi ke steamboat pak usu sek13 shah alam.
teringat zaman belajar dlu. pernah gak budak kls bwk g makan steamboat.kat dekayangan..
namun kali ini berbeza..
sebab budak kls ak era 2013 sume matured2 age nya. majoriti dah beranak pinak pon...
dan adik2 pon sume freshgraduate yg bru bkerje.... mula2
janji macam ramai... namun akhirnya tak berapa nak ramai.
bese la kan..
budak kelas ak berbeza2 kuantitinya.
ade subjek ramai (sume ade)..
ade subjek tak ramai yang ade.
well.oleh kerana umor dan factor lain, mereka ade amik pjj dengan satu atau dua sahaja subjek semester ni.

oleh kerana ini paper akhir, ade la gak 2,3 org yang tak amik subjek ni join kitorgnye iftar gathering ni.
hai...kali ni, geng ak range org 3+an..
maka, kami ni duduk tunggu adik2 ini amikkan lauk utk disteamkan.
*baru la paham knpe mse geng kelab dlu, org baye (umor mature) ni xjoin sgt huhahuha...
kitorang makan dengan jayanya.
borak2 tentang kje.exam.
rumah.cume tang kawin je xsebut sebut sgt.
yg lelaki duk meja lain.
pempuan meja lain.
dan si midi yg mbawa isteri dan anak2 pon duk meja lain.
asalnya kitorg igt ramai la yg join.
last2 5 laki, 5 pempuan excluded fmili member si midi dan sorng lagi kawan si nana yg bnama ain.

but still bertambahlah kenalan lg.
kenal bini dan anak2 midi.
dan tak lupa ain.

pastu
tengok ragam diorg2 ni.
terasa cm siblings baru kt perantauan ni.
xpayah nak ber hakak2 sgt!
hahaha

ok la. makan dier.
cume nasihat ak,
klu nak makan steanboat, gi la tempat lain.
xsesuai for food enjoying kot
sesuai utk lepak2 lepaking jer

mari aku kenalkan mereka.
laki : dr kiri si midi.ape ntah name abg ni.pastu abg marwan.mahadil.dan aziz
pompuan : owh.bahaya klu ikut turutan...heee..
nana.tiya.fatin.ain.aku.k.efa.bini midi nama nya k.sya

oleh kerana kami bagai dahlama tak makan...
byk juga la amik..ade juga ruang solat kt atas kedai ni..
then pas solat, budak2 ni g curi2 tread in sbb amik menu steam yg lain.
tomyam dia agak pedas.tak sesuai di musim bulan puasa.
kitorg pon tukar kpd sup yg lebih baik rasanya.(sbb tak pedas)
then..
bermakan sampai tukar2 bisnes kad.
aku dan kak efa mkn aiskrim smtara tunggu diorg abiskan lauk dan segala macam ni.....pas bayar..bru la gerak balik.

klu korg nak tau... geng laki kitorg ni sume manager.
pompuan pon xkurang hebatnye.
but..still manusia kot.
we just show some respect as socialmeeting biasa la.
pastu sempat la plak, ajak sume gi PD trip pasni.
adoiii.
pastu br la tau gak, si mahadil pon dah nak kawin.
kitorg mtk kad.
kad bisnes la yg dier bg.
sekali lg hadoi.

k la..pepon..
da selamat paper sume.

balik uma..blurrr.taktau nk ngadap ape.
tido la dgn jayanya.

itu shja tentang semalam.

kata hikmah hari ni
"sesungguhnya hati manusia itu mati.kecuali mereka yang berilmu.sesungguhnya mereka yang berilmu itu lena.kecuali mereka yang beramal.sesungguhnya mereka yang beramal itu tertipu. kecuali mereka yang ikhlas" -kata Iman Al Ghazali

smoga kita tergolong di kalangan mereka yg ikhlas.beramal dan berilmu bermanfaat.

sekian.wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman.. sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur. ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun, saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu... asik lalu je. hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe. haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah).. tapi ganepon, kene ngaji sokmo. haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :) hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin