Skip to main content

My Love And Only

Alkisah 2014, insan yang tersayang kembali ke rahmatullah.

Hiba!
Jelas sebak menyelubungi seisi rumah.
Insan yang dulu mencapai batang mop..dengan gaya ingin mengejar cucu yang heboh bermain baling seliper di laman rumah nya.
Insan yang dahulunya menghayun buaian sedang aku masih bayi.
Insan yang kejut subuh dengan menggaru2 tapak kaki cucu2nya.
Insan yang dulu masa sihatnya di kala petang menjelma diisi dengan menyiapkan potong cili, kupas kulit bawang, ayam rebus, potong kentang...atau pilih kacang hijau di berandah rumah, asah pisau menoreh pakcik...
Sebelum magrib tiba insan itu juga usai memberi ayam itik makan di belakang rumah...
Insan cekal itu redha dengan pemergian sang suami yang mengadap illahi 22tahun dulu..
Insan yang sama tidak pernah mahu mengerjakan umrah atau haji lagi sekali setelah sang suami tidak sempat menunaikan rukun itu setelah membenarkann isterinya menyempurnakannya,
Insan yang merajuk bila anak menantu mahupon cucu pulang tanpa menjamah nasi di rumahnya,
Insan yang menemani cucu pulang walau hanya dengan menunggu di tangga paling tak kurang menongkatkan dagu di tembok berandah rumah,
Insan yang taklupa detik zaman jepun,  zaman suaminya, zaman nazam malah zaman mengerjakan haji nya.
Insan yang tabah cekal dan kuat menjadi mak, nenek, oyang sebagai rujukan dan sumber galakan,
Insan ini juga yang tiada membenarkan cucu2 rapatnya kawin sebelum tamat belajar.
Insan inilah yang berjuang hingga uzurnya menelan pahit meragut esakan saat kucupan terakhir di wajahnya.
Kerinduan bertaut dengan AlFatihah. Semoga Allah memberkati ruhNya dan menjanjikan keluarga Merah binti Hawa bersama kumpul di syurga.
Amin....

Nota tumit : setiap yang pergi takkan kembali.setiap yang bernyawa akhirnya kan mati.Innalillah.... DariNya kita datang dan kepadaNya kita kan kembali.

Comments

Popular posts from this blog

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin...

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

by oct 2017, im back.

Assalammualaikum w.b.t, dear blog, thanks for be there for me and only me. dear silent reader, thanks for stick to read and read. hopefully this will be continuous and improve me. glad to be back :) take a breath and its new! (^^))