Skip to main content

dan di saat itu kosong....

Alhamdulillah...

akhirnya aku berpeluang untuk melepaskan jawatan yang selama ini membelengui diri aku dengan amanah dan tanggungjawab.

saat hati itu sudah bulat,
andai ditolak ia bergerak,
andai ditepi, ia tetap kan bergerak.

bak masa yang pantas..lalu memancung seakan ninja mencantas jiwa kita.

memotong landasan ke haluan kita,
membidas sebuah harapan yang menjadi punca,
menguji perhatian dan fokus biar sengketa.


bos menghantar beberapa bos kecil untuk memujuk aku...#
biarpun jawapan ku padu,
biarpun jiwa ku kian lesu,
biarkan aku...usah diseru.

sepatutnya aku berakhir di pejabat itu, 29hb februari.

Dalam februari itu bos besar meminta agar aku ambil sebulan lagi...yang memaksudkan akhir mac aku masih di sini..
jawapku mudah ~ jika diminta seminggu extent pun, saya perlu pikirkan dahulu...inikan sebulan.~

almaklumlah, 2 tahun 5 bulan dulu...janji sebulan juga..namun lama sudah aku di sini..janjinya sebulan sahaja kemudian kembali ke kampung. di ibu kota, anak gadis seorang diri...sedang mak ayah teringin aku bekerja di luar daripada laman kota.

lalu aku menyiapkan keputusan untuk extent seminggu.

seminggu itu jugalah, bos kecil pula datang bertemu..katannya bos besar sekali lagi mahu memujukku ~saya baru balik lunch dengan doc....doc minta saya bagitahu awak dan pujuk awk lagi...awak dah kerja sini 4 tahun~
aku terus membalasnya~tidak.saya belum lama macam tu....baru 2.5tahun... lainlah kalau doc kira 2012,2013,2014,2015....~
bos kecil membidas aku ~ishh...takkanlah doc nak tipu saya. saya iyekan aja die~
aku senyum sekadar mampu...
dia sambung ayatnya lagi
~dia nak naikkan pangkat awak.awak jadilah senior QS.nanti QS baru masuk...awak tinggal nak supervise sahaja...dan siapkan thesis awak~
aku potong kata-katanya ~encik, mak ayah saya semua dah suka saya nak balik ni...~
bos kecil itu membalas kembali ~takpe.malam ni malam jumaat, awak balik pikir dulu....mana tahu awak dapat ilham untuk stay dengan kami.... esok kalau awak dapat jawapan, direct jumpa doc..takpayah jumpa saya lagi~

sekali lagi hati ini celaru...~payahnya terasa.payah sungguh mereka melepaskan aku....sedang aku masih bertatih dalam bidang ini....terasa kerdilnya diri, terasa layakkah aku menanggung beban kerja seorang senior...terkorbankah aku andai ku sahut pujukan mereka.~


sekembali aku ke kampung halaman, hari ini hari pertama aku sebagai pengangur.
thesis masih tidak ku usik...
hari pertama mengangur hari ku bersama anak kecil,anak-anak abang yang kebetulan minta diasuh kerna abang dan kakak ipar ingin ke klinik gigi.

seminggu sudah berlalu, even daftar sebagai pelajar semester ini pon belum ku lakukan..



ntah.kenapa aku begitu...






apakah langkahku kini celaru...
adakah idea ku kian bisu..


sunyi tanpa kesibukan,
sepi turut membebankan.






diseka air mata,
ditahan sebuah hela,
ia makin tak lama,
kenapa masa membataskan kita,
sumbang menghuni tarian madah,
helah menjerat langkah,
tingkah tak kena masa,
masihkah aku menjemput karisma,
walau sebetulnya aku kecewa.









melontarkan doa,







ramai meminta aku menjadi penulis,







ada juga mencalonkan aku jadi pengajar,







kini ku terima temuduga sebagai guru sambilan,
isi temuduganya meminta suaikenal dan mock teaching.....



aku takut.




takut dengan master ini...





takut aku tak layak menggenggamnya

















lebih takut aku mengorban anak nusa bangsa.












saat aku suka menulis,
kerna aku punya sesuatu untuk ditulis,



saat aku perlu mengajar,
aku perlukan sesuatu untuk diajar.












namun setiap saat aku hidup,
segalanya lilla hi taala,




moga Allah mempermudahkan urusan aku dan urusan orang tuaku.





notaditumit :
1~ saat kita diuji, ada yang terkorban dan ada yang berkorban... tak kira yang mana satu kita namun kita perlu redha dan percaya ada hikmah buat kita..

2~mencari tempat sebagai QS di laman sendiri, aku khuatir makin aku tenggelam dengan kesibukan kerja lantas orangtua ku tak sedar yang aku juga meninggalkan remaja....



Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman.. sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur. ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun, saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu... asik lalu je. hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe. haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah).. tapi ganepon, kene ngaji sokmo. haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :) hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin