Skip to main content

sementara ada kita,punyailah DIA..

assalammualaikum w.b.t
untuk pengetahuan semua, kata-kata hikmah hari ini sempena cuti sekolah adalah yang berikut :
"jika kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar2 tawakal, maka Allah memberi rezeki kepadamu sebagaimana Allah memberi rezeki kepada burung.Pagi2 burung keluar dari sarang dalam keadaan lapar namun pada petangnya pulang dalam kekenyangan" (hadith riwayat Al-Tarmizi)
sumber solusi no56.

cuti.kerja.gaji.asimen.dateline.examline.tidur??.famili.baitulmuslim.

this is my monologe :
"we got timeline and at the same time we also got life timeframe.
there is not a matter how much we manage to make it.
but we always lost on how to keep passion that to pay it off.
a dream never came true after  soundly sleep at all.
a vision (dream) that we listen.talk.share.fight.we pray.and lively doing routine even practise need a soul for itself.where is a systematic  discipline organizing missions. A vision must support by few missions since its such a steps of the success climb.
ok.fine.i got enough, beb."

my target for this weekend adalah kenduri Ainz Rumidi(sabtu) dan mungkin tak dapat ke kenduri Aain(ahad) since kenduri AR di pahang berbanding melaka. namun segalanya berubah.

then my target for this month of June2013, ialah nak mai penang lagi.janji dengan mal.wany ngn yanG
komplikasi tiba apabila tahu exam 26th ini.gaji.dan seluruhnya.

modus operandi doktor merawat kecelaruan identiti ini dengan memberi mc beserta ubatan. kerehatan ini bagai bayu rahmat kerehatan sebelum keemosian tidak terjangka sepoi2 dapat menjejak penang pada malamnya.(bila pelawaan sepupu tumpangkn kereta nk pi sana) selama hidup tidak pernah mai penang belah darat salu pi pulau takpun balik pulau. ..alhamdulillah.kini tiba sudah.

rumate tahu ini target june aku kali ini.jadi teringat aku,ade  skali dua merenyam pulak dengan housemate bila menyatakan "klu kte gi penang bulan ni,nak riki jalan la..tp klu ade gi la" (poyo nk cari ehem2)

bagai rindu bertamu di bumi penang, mengukir memori, mengukur sepi, membujur bizi, membela duniawi dan di celah ku singkap ukhrawi walau belum pernah menjengah pusrawi (hospital)
ini takdir ku.halangan asal ke pahang sudah tercipta.Allah halakan aku ke utara. my own backpack there, with due ticket back is 1st june, 1.00pm, 1person and me only. apatah lagi abang,akak ipar, mak dan adik jua faezah direncana kan tiba usai solat jumaat 31stmay.berapa jam sangat untuk dihabiskan bersama mereka sedang waktu mengejarku.

manusia lihat ulat, yg geli ia (manusia) lari atau yang ganas, ia bunuh.manusia lihat rama2, ia  kejar.sedang asal rerama, ulat takkan berdosa.moga bukan kita manusia itu.

lebih kurang pukul10lebih ketibaan kami (kira sdri klu 4-5jam je dr kl) di khamis malam itu,kami menumpang di rumah pakcik sepupu, aku bertemu pakchak,makchak yg berkarektar berbeza.sekali lagi teruji di sini.ditujah akan soalan disuruh melahap makanan gulai nya etc dan tak lupa dipesan begini "kami org penang, ckp laju.angpa paham na" aku menganguk paham.

subuh esoknya aku bangkit awal kerna punya titis aku lega juga setiba di bumi ini.
rumah pakchak sgt tersusun baik pinggan mangkuk mahupun susun atur di kamar tidur tumpangan aku ini.keraian mereka terhadap musafir lalu ini, mengharukan. namun aku berjaga tingkah kerna pakchak sememangnya berpesan ia bagai QC quality control di kawasan ini. makchak juga sama menurut semua kata suaminya.dari pemerhatian, pakchak bijak dan cerdas orgnya manakala makchak peramah juga taklokek ilmunya.ini kali pertama, aku berada di situasi seolah-olah diperhati dan diteliti oleh bakal mentua. *sebab diorg sgt detail and selfdetemined orgnya. namun aku abaikan perasaan pelik ini kerna mungkin itu hanya gangguan perasaan aku ja.


jumaat...my sun arise.

JUMAAT 31O513
menyeronokkan pagi itu kulihat ada bendang di belakang rumah makchak.relaks kan.. di pagi jumaat kami mencari daging di sekitar pekan tasek gelugor dan melihat kebun sayur anknya yg luas.makchak yg sering menyatakan kita mesti boleh, dan jangan biarkan kaum lain sahaja boleh. penang untuk kita juga, bukan depa ja.makchak memberi motivasi akan anak melayu macam aku.tambah sepupu ku yg juga guru sains pertanian turut menganguk2 kan kepala.

sesi memasak diaudit pakchak dari mayang(kupas/hiris kot) bawang, timun, hingga la melayan si kecil mikail+putra dan melahap lagi sekali buah cecah rojak petis.dan termasuk lah package kongsi inovasi kreatif utk henset 5tahun ku yg sering tak lekat baterinya..ada pun makchak membuat nasi daging utk kami.*tau da resepi.nt la ada masa nak cuba la. pakchak takdijangka berpesan kat aku" ang org penang nt na, bole mai sini lg"lalu dalam terkulat2 kubalas, haa tgh jalan lg ni.hee

pagi itu..




taklupa juga sesi berborak dengan doternya, dengan degree electrical engineering akhirnya buat bisnes juga.kak ayu beri pesan kena ada displin klu bisnes sendiri.*di hati aku terkesan semuanya mesti ada sistematik dan disiplinnya.

Jam 2pm, along dan keluargaku tiba. aku sarungkan baju kurung untuk persalinan ke kenduri sahabatnya di kepala batas.sepupu ku masih di rumah makchak sebelum akan pulang kerumah mentuanya di terengganu.berbekal dalam perut nasi daging, dalca dan air asam itulah menu tengahari kami. lalu kami menambah lahap lagi laksa dan nasi+ayam roaster di kenduri itu langsung terus check in di hotel naza talyya hotel tanjung bungah, pulau.malam itu pon kesiangan kerna letih melayan ank buah mandi kolam dan stuck jem dalam kereta untuk melepak di forncorn wallies atau known as padang kota.


aksi..
mampukah pulau mendamaikan aku..


SABTU.1STJUNE2013



yep.ini harinya. bangun pagi gosok gigi.menyingkap tirai pagi mencari mentari.bilik aras kedua paling atas (10/11) yg mengadap laut takpasti selat melaka atau tidak.senang sekali melayan adik dan mak iron baju.berlalu mandi dan menggeletek faezah setelah cium bertubi2 baru kami turun untuk sarapan pagi.makan yang seronok dan menambah berkali-kali itu abg ku.



dengan tiket yg ketahuan jam 1.00pm, aku tak punya masa lagi.didokong lagi anak buah ku ini."comel,nanti ngah crikan uncle ngah ye.doakan yg baik2 k"bisik dalam hati ke faezah yg belum faham ini.

jam sudah 11.30, kami bergegas ke kereta dan terus menghala keluar pulau dengan feri.Perhentian bas butterworth di sebelah darat rupanya..setiba di sana, bas pun tiba.along mengambil kesempatan belikan jeruk sebagai bekalan pulang.ni rezeki budak rumah, ujar di hati ini lagi.


berarak awan semalam...



aku tiba di stesen shah alam dan diambil pulang oleh rumate. inilah cuti saya.nampak biasa kerana aku manusia biasa cuma lebihnya di luar jangka.
terimakasih Allah atas tawaran ini.
terimakasih semua atas keberhasilan melawan arus di sini.
semoga esok lebih baik dari hari ini.
dan hari2 hanya menambahkan pengalaman,jati diri dan motivasikan hayat ini.
sekian.
wassalam.

akhirnya..kini pasti.



berikut solusi adalah untuk tatapan pembaca blog ini.


berbekal tawakal.


moga perkongsian bermanfaat.

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad