Wednesday, October 31, 2012

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman..

sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur.
ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun,
saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu...
asik lalu je.

hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe.
haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu
dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah)..
tapi ganepon, kene ngaji sokmo.
haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :)

hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.
walaupun masa blaja, serumah dengan budak pantai timur tapi yang saya tahu hanyalah 3 ayat dan 2 perkataan.

ayat : wat gapo. dop wat gapo.bereh deh - beres da
perkatan : kelik - balik, tubik - keluar, .

hehee... itu perkara asas masa tu la.

dan pengalaman paling lucu, bila si akak ipar menulih sms dengan dialek bahasa klate.
huhuhuhuuuu..... lucu sebab nak gayekan mulot dan pronounce intonasi suara mengikut dialek di samping catch up the term accordingly.
lagi melucukan, dah saya baca panje2 (panjang2)...saya langsung dok pahe gapo2.

haha..
untuk pengetahuan anda, akak ipar dan familinya tak selalu kecek klate dengan famili saya. tapi eldersnye macam tok ayah dan tok mek suka borak dengan kitorang bahasa sana. dan abang jua isterinya selalu menjadi translator bagi perbualan berkenaan.
saya pon semakin lama semakin paham la..dok pahe suma dokgape, kite senyum je.ore tawe, kita ikot tawe tapi dok tahu ore tuh tawe kek kite ke(kan)....

menariknya bahasa kelantan..
mereka punya intonasi yang berbeza walaupun ayat itu sama.
kata abang ada yang merujuk keikhlasan merendah diri dan ada juga intonasi yang untuk menyindir diri.

well. bahasa itu juga seni kan.


ok la. next time saya update lagi.

nantikan part 3... :)

terimakasih membaca. Wassalam


Monday, October 29, 2012

antara cinta. sejati.sehati dan tak sempat menjadi

Salam.. seperti yang ditajukkan itu lah topiknye.


there is so something.

dan akan sedar akan ia benar2 sesuatu..


saya nak menulisnya kerana today is monday blues.
ya.




"the way that our soul starts sway"

cinta itu pelbagai.. 

siapa.bagaimana.dan bila...*tetiba lak pasang lagu latar dj dave.

ya. pernah menerima 2 dari 3..
hihihi..

haish.blushingnye muka ni rase.

ok.straight to say..there are three of love on my side. 


1. cinta sehati
- melibatkan hati dan perasaan.
-  namun tiada perkara mudah.jika beralah pada onak duri maka ia kan terpelosok sudut hati paling ceruk..


2. cinta tak sempat jadi
- masih melibatkan hati dan perasaan
- dan sering saya anggap itu mungkin sesuatu yang hanya saya perasan...
*hmm.maafkan aku kerna tak sempurna untuk mengakui nya....huhu... **'(

dan seharusnya yang dicari 

saya takkan minta untuk sehari.


3. cinta sejati
- dia : apa tempat impian awak?
- reply : u get me in Allah's heaven.. ;)


nikah is connecting people. there is not just a halal-hub, but also for the halal-hug.


















ok peeps. jangan lupa ya. cinta hingga syurga!

dan saya ucapkan kepada para sahabat handai yang sudah selamat bercinta....


semoga cinta kalian hingga ke syurga!


ok.done with it.Wassalam!





Tuesday, October 23, 2012

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum..
sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik)

sila lihat, baca dan renungkan.apa itu.


bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu)


ehem.pencemaran bahasa harus diawasi.

malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya jenis tak mudah terikut dialek percakapan rakan yang berasal dari negeri lain, kerana di rumah pon kami jarang deeply apply bahasa negeri kami melainkan kalau balik kampung atau sekampung berkampung di rumah dan bertemu sahabat senegeri. Di rumah, ayah pun selalu suruh bahasa kan diri ini nama, kalau along..maka along la.kalau ebi, ebi la..dan kalau di kalangan adik beradik, depan ayah mak..nama(along,anje) dan awak akan digunakan sebagai ganti diri ke2 dan ke3.

sekarang ingin diceritakan bagaimana saya mula berdialek UTARA. semasa diploma di tengah semenanjung, spesifiknya di Perak. Di sini, saya temui ramai rakan dari pantai timur dan juga utara. ada kalangan mereka yang biasa 'cakap standard/ bahasa lua' dengan kami.. namun tetap ada beberapa perkataan yang tak dapat dialihbahasa oleh mereka.hehe.. contohnya sekiae-sekian.

perkataan pertama yang saya belajar cakap utara adalah HA LA.

nampak mudahkan. tapi itu la ayat penyelamat saya pada zaman diploma. tahu kenapa?haha
sahabat saya suka bertanya berkali-kali..dan pikap saya menyatakan "selagi aku tak cakap HA LA selagi itulah dia akan terus bertanya soalan yang sama.letih dok dengaq soklan kan.

hahaha.. ha tuh dia. sahabat saya tu ialah "YANG"..kami panggil YAN tetapi teman dari teganu kerap berdenggung "G" dibelakangnya. hihihi

hmmm...Seingat saya, yang menyebabkan saya boleh berdialek utara kerana satu percutian yang mana melibatkan  MAL dan WANY. Wani mengajak saya dan mal bercuti ke Langkawi (kampung dia la katakan) maka kami pon melakukan bajet ringkas untuk 3 hari 2 malam di sana.
Nak dijadikan cerita kami pon tiba di Stesen Kuala Muda dengan menaiki BAS. Waduh..letih ya diadun girang nak menaip ini!(huhuu..sabar2.hokeh!)

tiba di stesen, kami menaiki teksi untuk ke jeti. Sejurus turun dan teksi beredar pergi, Wani memberi syarat kepada kami. "Selagi HANGPA kalau tak nak cakap tara, toksah la dok ingat dapat ikot kami balik pulau.Pi amik teksi balik stesen tadi sendiri"
Maka mencetuskan kegelisahan di hati kami orang luar ini, sedih dan tergugat jugak. Sebab mal dan saya memang tak reti ikot dialek orang. kami mula cuba countin.
dan melihat ketegasan Wany yang ingin meninggalkan kami di situ, saya menyahut "HA LA-HA LA. Tapi HA LA.HA LA ja yang kami tau". hahaha
itulah ayat pertama yang berlesup keluar dari kotak suara aku dan tiba mendarat ke gegendang Wany. Mal pon ikot pelan saya itu.. Gila nak tunggu lagi.dia da start jalan meninggalkan kitorg tau..hehehee. Maka, langsung kami dibawa ke pulau dan berkenalan dengan keluarga wani, memang padan.depa dok cakap tara dengan kita, tak kan kita dok hangguk ja. sampai masa, pandai la bawak diri dengan bahasa ini..hehee

baguih juga dok blajaq bahasa orang lua nih. dulu saya teringin jadi teror blajaq bahasa arab, omputih, jepun, mandarin, korea cuma misi tak berjaya lagi. setakat belajar ikut2 dalam movie biasa la kan...
jadi sekarang belajar cakap bahasa sendiri la dulu.

kami bole la nak bersapa-sapa pokcik mokcik kat kedai dari duk sengih2 ja kan.jadila.
dan hakikat nya baguih sebab tak kena tipu. kitorang balik dari langkawi hanya berdua dan perlu ambil teksi untuk ke stesen bas.makanya, bila tahu berdialek utara..taklah mahal ditekan tambangnya.
paling seronok, dapat pakcik teksi yang peramah.dok cerita itu ini sampai dah nak sampai stesen, dia pon tanya.. hangpa balik penang, hati2 na..turun dekat batewod bla bla bla..
kami balas la, kami balik tettett... terkejut lah pakcik tu. sebab dia ingat kami dari penang.hehee ^^)
suasana di taman hati hening lagi hepi masa tu gak.....

cuma apa yang mampu saya jelaskan. bagus juga kita belajar bahasa orang ni.sekurang-kurangnya golongan elder/ emas tak lah berrasa segan menyapa dan berborak dengan kita tetamunya.
betul kata pepatah, "masuk kandang kambing mengembek.masuk kandang gimau, mengaum"

heheheee...

ok. itulah cerita saya. bahasa tara saya berjaya dipakai hanyalah utara penang.nak dok cakap kedah atau pegelih tak menjadi lagi. dan yang paling tak boleh diterima akai, saya masih berrasa sangat malu melakukan tawar-menawar harga barang di kedai2 di utara kerana tak yakin akan kebolehan saya berbahasa ini...huhuhuuu *kene carik P.A la kalau bahagian ini.

p/s : cakap perak, pon lom teror2 lagi. pungpangpungpang.dok crita cakap tara. huhuhu ^^(
amalan berbahasa sms mesti dicegah dari sekarang!






Sunday, October 21, 2012

i do come back with "When You Say NO"

Assalammualaikum. saya melakukan come back here. there will be almost 360 degree of changes on my way to approach my readers and existing followers. I love writing or sharing something alive being. i appreciate all of people around me. i love knowledge.ya.very much.. but please still remember, im jz myself...
 ok.done to say it. sihat lagi rupanya.

please direct say NO.if you always say YES. there are many benefits on doing it.

when you say NO to your crush, there means you want to let him/her go with new relation. if you still say YES, he/she may feel he/she is still fine coz u r around.

when you say NO to your colleagues, there means you want they try to solve it by themselves. if you say YES, they will never try to independent on getting and do act their decision.

when you say NO to your brother/sister, means please stay away coz i try to make it with my own way.
If you say YES, you try to satisfy your decision to meet other's interest.

meanwhile..
 when you say NO, to your BOS. there means you try to put yourself insecure!haha
(please take note this, not easy to say NO to every people ok.)

 apa yang saya mahu katakan, biarlah jawapan anda ringkas dan lengkap.
daripada anda memilih jawapan yang panjang dan kompleks.

 katakan IYA dengan mudah dan penuh tanggungjawab menerima tindakan mahupun arahan. tetapi pastikan jika berkata TIDAK, komited perlu ada juga.

so think about it, n try to get some mature way to answer people..

we entitle to do something di atas permasalah dan moga2 tiada kemudharatan menjejaskan AGAMA, NYAWA dan BANGSA mu. sekian ;)


life is about learning.
.it is a way you are earn to branding yourself.