Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2012

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman..

sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur.
ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun,
saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu...
asik lalu je.

hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe.
haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu
dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah)..
tapi ganepon, kene ngaji sokmo.
haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :)

hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.
walaupun mas…

antara cinta. sejati.sehati dan tak sempat menjadi

Salam.. seperti yang ditajukkan itu lah topiknye.



cinta itu pelbagai..  siapa.bagaimana.dan bila...*tetiba lak pasang lagu latar dj dave.
ya. pernah menerima 2 dari 3..
hihihi.. haish.blushingnye muka ni rase. ok.straight to say..there are three of love on my side. 
1. cinta sehati
- melibatkan hati dan perasaan.
-  namun tiada perkara mudah.jika beralah pada onak duri maka ia kan terpelosok sudut hati paling ceruk..

2. cinta tak sempat jadi
- masih melibatkan hati dan perasaan
- dan sering saya anggap itu mungkin sesuatu yang hanya saya perasan...
*hmm.maafkan aku kerna tak sempurna untuk mengakui nya....huhu... **'(

dan seharusnya yang dicari 



3. cinta sejati
- dia : apa tempat impian awak?
- reply : u get me in Allah's heaven.. ;)




















ok peeps. jangan lupa ya. cinta hingga syurga!
dan saya ucapkan kepada para sahabat handai yang sudah selamat bercinta....






~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum..
sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik)

sila lihat, baca dan renungkan.apa itu.

bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu)


ehem.pencemaran bahasa harus diawasi.
malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya jenis tak mudah …

i do come back with "When You Say NO"

Assalammualaikum. saya melakukan come back here. there will be almost 360 degree of changes on my way to approach my readers and existing followers. I love writing or sharing something alive being. i appreciate all of people around me. i love knowledge.ya.very much.. but please still remember, im jz myself...
 ok.done to say it. sihat lagi rupanya.

please direct say NO.if you always say YES. there are many benefits on doing it.

when you say NO to your crush, there means you want to let him/her go with new relation. if you still say YES, he/she may feel he/she is still fine coz u r around.

when you say NO to your colleagues, there means you want they try to solve it by themselves. if you say YES, they will never try to independent on getting and do act their decision.

when you say NO to your brother/sister, means please stay away coz i try to make it with my own way.
If you say YES, you try to satisfy your decision to meet other's interest.

meanwhile..
 when you say NO, to your BOS…