Saturday, December 31, 2016

2016 heading to 2017

2016..
sorotan 2016..
terlalu pantas berlalu..
tak sempat nak review mungkin.
pepon about 9 minit before 2017.
the up coming future comes with prosperity.
and for sure, every person shall be pray
2017.please do better for us.


hujung tahun dgn handphone yang rosak.
pakai phone ayah temporary.

mengharap ada peluang bonus
untuk telefon baru..
insha Allah.
amin.

Tuesday, September 27, 2016

Update.. Update

"Dan katakanlah: "Segala puji bagi Allah Yang tidak mempunyai anak dan tidak mempunyai sekutu dalam kerajaan-Nya dan Dia bukan pula hina yang memerlukan penolong dan agungkanlah Dia dengan pengagungan yang sebesar-besarnya"(17:111)

Begitu la pengharapan kita terhadap Allah yang Maha Agung lg Maha Besar.

Assalammualaikum w.b.t

Lama tiada mencatit sebarang berita.
Terkini sahabat baik pula menikah dan alhamdulillah walimah juga diadakan di rumahnya.
Nyata memang dah lama tiada bertemu keng kawan.
Hmm.
Rase cm salu je nama diorg 'naik' kt sni.

Hahaha.
Pendekkan cerita.. Syahmi kawin.
Rashid di keyel.
Wani di keyel.
Rau di joho.
Nurul di keyel.
Lain2 juga ditempat masing2.
Geng penyayang semua semakin sibuk dengan kehidupan memasing.
Baik yg dah kawin.
Mahupon yg da nak kawin.(well..semua keng kawan aku mg nak kawin..takkawin.nabi xngaku umat lak t..kikiki)

Lepas tu gegel ak sorg je yg semangat nak g.
Da tentu la eksaited.
Bespren kawin.
Pastu wani lak janji leh g same.
Sampai masa..
Wani xdpt join.
Huhuhu..
Sadis.
Adik ak jadi bidan terjun..
Menemankan hakaknye menghadirkan diri.
Dan opkos la aqila(anak buah) pon nak ikut..
Die memang suka g uma kompang2..
Sebab die suke lagu "kompang dipalu.
Pengantin baru.."itu je die tahu pon..hehee..
Ok.
Dtg da lewat sikit.
Bajet sampai lebih kurang ngn rashid dr kl, tp ak ad benti kt 7e jap.. Tu jd slightly lmbt kit la.
Sesampai je.. Majlis diorg ni tenang, aman dan barakah.
Alhamdulillah.
Makan pon sedap.
Amik mknn rupanya amalina pon ade..
Klu la ak tau amalina ade..
Cnfirm ak g gn die je..
Tp jmpe n sembang kejap je..
Die da abis mkn n nk balik da.

Mase sampai depan uma pengantin, tserempak dgn Ap n mat..
Sempat la horn diorg.
Tp entah diorg prsan ke tak nth.

Lepas makan baru la gi carik rashid.
Tgk sekali rasid n dee pon ad.
Adry.
Hmm.
Muke AJK pyyg kenal la gak.
Since kite beza satu batch je.
Tp tak pandai pon nk lepak n borak kosong lelame.
Pastu salam2 n balik..
Balik lak lalu pantai.
Amik angin since aqila suke pantai.
N aku pon da lme xtgk pantai.

"Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan"(25:63) -> ini ayat antara misi wajar masuk kelab penyayang..menjaga lisan mampu mengawal jahiliah dalam diri jua sekitar..insha Allah

Pepon..
Syahmi mg kawan yg paling baik y ak kenal selama ni.
Skill penyimpan rahsia insha Allah (bese tu criteria kengkawan baik ak).
Dan baguih la bab bagi push2,motivasi, nasihat n consultancy tanpa byrn ni.
(part gegila tu ade time la..ahaha)
Cm xcaye je die da pon jadi laki org.
Taon depan jadi bapak org plak kan..
Hehe..

Harap lepas ni ak plak la kawin.. (amin3)

Dan btw sebelom ak lupa..
Nk gtau mase raya puasa hari tu..
Ak kena cabar jadi mc.
Mjlis hari raya company ak.
Oleh kerana aku jenis pantang dicabar maka aku menyahutla panggilan tu.
Menjadi mc.
Just do my best je la.
Size of audience tu doesnt a matter yg penting challenge n polish my softskill in public.
Ak memang da lama mengidam cakap bm tanpa rojak2.kire alhamdulillah la dpt prktis n just finish it.

K la..
Ak lampirkan gamba kenduri syahmi n majlis hari raya ri tu.

Kepada pengantin,
Selamat melayari bahtera kemerdekaan.semoga korg dpt menyempurnakan sebahagian lg agama terhadap satu sama lain bersama sakinah mawaddah warrahmah. Jaga iman dan jaga Allah, smga terjaga seluruhnya.

Kepada pembaca belog ak,
selamat membaca.
Klu rindu cakap(Tgglkn komen).
Aku paham n leh respon korg.

Hehehe.

(nota tumit : opkos la bila bespren sdri kawin, kite otomatik pon rse..besnye.. Nak kawin gak la..hahaha...kayuh2 lagi.. Ak kene setlekna one by one)

K.korg..
Wassalam

Monday, April 11, 2016

i need activity then i create one.

assalammualaikum.w.b.t

seriusli i need activity since this is my first year i graduate from any class.
well.
i such bussy lover.
i bet maybe im miss bee.

bee an insect.
or bee is only kindda flies that such.bussy.
bussy.
bussy.
personal
and personally
systematic.

ya.
home or office.
i really mean for the both place.

here in yongpeng,
i got to many workaholic teammate.
there is my family away.
gimme kidda homesick.
and they push me to find a love in here.go to him.approach.get married and built family...but i just dont accept rejection.i dont know what is approach.how was a love desrcibe you there best except a commitment.love the commitment and just dont know who like or admire me in here.i found im not adorable one too.i have too many weakest point.myskin is not flawless.im not too strong.would him love me the same of me.

while without their consent
im get into my cave. wherebout here..i just create my own activity
and fairy tales.
the fairy tales start with create a good memoriea among us.
i hope we meet the mission with flying colours.

this is a wishlist that i ever made..
i wish to done this before i being someone wife. because i love the activites so much.

as im not a good artist.
im also not good in paint.
but i wanna have a experience to be and live with it.
therefore i extend the painting from a smallest of A5(as same as photo size) into as bigger than A3 size.
i go to the online.
i observe..
and my routine
when i love something i dont buy it on that time.
normally i deny..deny ..deny.
then if i keep look on it.
and i cant stand without having it.
helpless.
means
i will go back.
and get it.

ya.its about time matters.
normally my consent is..
if im back
and it still there.
means its belong to me.
otherwise,
this is unaffortunate fate.
hahaha.

only for buying item
and make it to be my belonging.

by the way im not kidda love to write in english..
but i dont know why..
i have start with it so i need to finish with it i bet.

i love the session of painting.
its about patient and passion.
keep hold..
and never give up.

i love the colours as well as i love to see many colours in my life.

i love the object presenting the paint.
i love the story of "Up" movies,  the move show me..
age no a limit to chase whatevern u wanted and dream.

dream are never left us.
but we are the one who abandon it.

i love the house as well.
i feel my home my heaven.
i wanna bring it to highest heaven level.

the balloon such telling me there is many person are also have their own dream. therefore we need to go and motivate each other.

last but not least,
i tried hard to appreciate every single thing in my life.
i dont even know which time are good to be left all this his.
i hope im still giving my best
so i can enjoying the barakah as well as have my own legacy helps me much in barzakh,mahsyar and thereafter.

i love my family.
i pray they will pray for me.
i maybe not too good to be respect to.
i may not able to give all the things that they expect me to do.
i also imperfect shall be just a person to be refered too.
i love my friend.
they will always remember me.
gimme 3qul on my last caremony.
i appreciate every enemy and person i meet to..im really sorry because im too bad to be meet you.
i love you.
miss me now, otherwise u will missing me later.

your sincerely,
naina_annana

Friday, April 08, 2016

cinta bagaikan layang-layang

assalammualaikum w.b.t,

dah kenapa tajuk cenggitu.
sbb cite nye cenggini.
org tnya..
cane la klu aku kene tackle.

tackle ni ad beberapa tahap.
1. test market je
2. cinta si monyet
3. mg bersungguh2 nak ajak nikah.

namun ketahuilah wahai adik2 ku syg.
lelaki akan persistent flirt ke atas diri kerna ia mahu menghighlightkan dirinye sendiri.

walau bagaimana pon, jika anda tak tahan dengan flirting y tak abis ni.
anda boleh la ckp kt mamat tu.
"tak penat ke tackle, tp org jual mahal? asal tak meminang je.. sy trimenye"

haha.

ok. tp hakikatnya.
ad kawan ckp cinta bak layang2.
kita kna pegang talinya.
terasa jauh..
kite tarik kasik dekat.
be fleksibel pada nya.

hm.ntah papenye kawan.
prinsipnye sekarang..
da tanak buang masa.
declare2.
lagha dik.
lagha..
kite.becinte lepas nikah.
mase tu..

layan awak flirting dpt pahala.
tgk mata awk dpt pahala.
lg klu rindu senyum awk pon dpt pahala tak agk2.

dr dulu mg suke pratikan org yg cm ad minat kt diri ini.
perhatikan je.
tak buat pape.
sebab nak tahu..apa next dia akan buat.
leh doakan je...ya Allah.klu die mg utk aku..permudahkan lah.

k.sampai sini dulu..
selamat berrejab.
moga disampaikan hgga rmdhan.

btw,
nak tulis sal something else.
bg intro la dlu..

next entry eh.
rindu mnulis ek.

Monday, March 28, 2016

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t,

kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku,
saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku.
aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air.

aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku.
jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi.

sungguh.aku rindu mereka.
alfatihah..

aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelindung jika aku punya pilihan sendiri.

sesungguhnya aku malu.
aku seorang perempuan.
mana pernah heroin mengejar heronya.
aku bisa aja melihat dari ekor mata.
namun tiada upaya melihat jauh di anak matanya.
mana mungkin kita berjuang untuk sesuatu yg bukan halal pada kita.
dan tiada mungkin aku berlumba2
mendapatkan laki-laki sedangkan laki-laki itu jauh sekali sekali menginginkan aku.

lalu aku hindari seluruh rasa itu.
aku tinggalkan ia jauh.
di sudut terpencil.
agar tak lagi berhubung.
malah tidak tercuit rasa
lagi.

senyum.

aku menasihatkan si adik.
usah lah bercinta.
cinta sesudah menikah
selang beberapa hari
aku pula seakan berperang
melawan
kata sendiri.
ya.
sebenarnya setiap nasihat
bukan buat si pendengar sahaya.
malah kepada diri ini sendiri.

kini sudah hampir tamat mac.
rezekinya mahu bernikah di mac.
nampak terkubur.
mungkin perlu setting baru.

maka....sampai sini dahulu tulisan aku buat kamu dan kamu..
doakan kami..
agar ditetap dgn iman kami.
malah Allah menyatukan hati kami. seperti mana ia menggerakkan nadi. seakan itu ia menggerakkan kami agar menjadi.
moga segala yg halal menanti dan memberkati pilihan jalan kami.
amin.

sampai.sini dulu... jagalah hati baik2. Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang kokoh. Dan hanya kepada Allah-lah kesudahan segala urusan. -luqman 31:22

Friday, February 19, 2016

hikmah dalam hemah

Alhamdulillah.

Dan mereka mengucapkan: "Segala puji bagi Allah yang telah memenuhi janji-Nya kepada kami dan telah (memberi) kepada kami tempat ini sedang kami (diperkenankan) menempati tempat dalam surga di mana saja yang kami kehendaki; maka surga itulah sebaik-baik balasan bagi orang-orang yang beramal". -39:74

Dan kamu (Muhammad) akan melihat malaikat-mmlaikat berlingkar di sekeliling 'Arsy bertasbih sambil memuji Tuhannya; dan diberi putusan di antara hamba-hamba Allah dengan adil dan diucapkan: "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam". -39:75 

syukur.dijemput sebuah hikmah.
tak tahu nak cakap apa.
tak tahu nak bagitahu siapa.

aku terima surat confirmation staff hari ni.
melalui email dr HQ.
aku cuma membalas emailnya dengan
"ok.noted.received with thanks"

since email itu di cc
ke bos n HR...
Ak reply la dgn cc2 tu sekalian..

confirmation staff
tanpa kenaikan gaji
tanpa sebarang promotion.
atleast aku da diconfirmkan bekerja.

perit jerih
terbayar?
hmmm.belom lagi.
perjalanan masih perlu diteruskan.
kerja kerana Allah hendakNya.

ak membalasnya dengan penuh hemah.

setelah membalas email.
HR yg sorg sibuk seolah2 memerli.
Allah.
Allahu.
ya.perli.
kerna aku bertahan di sini.
siap dengan kata2..
"suka la tu.nampak je taksuka.kata tak suka".

a auzubillah himinal syaiton nirrajim.

di manakah silapnya.

diamkan aja.

hari ni hari terakhir zack n en apis.
en apis ni die masuk lebih kurang ak.
tapi die dpt keje lain..
better offer agaknya.
zack plak seorg pempuan comel.
yg tough..
yep.
pkerja contoh yg dipggil ke HQ
untuk handle projek.
tania la kt mereka.

tania la pada diri sendiri.
kisah cinta belom jadi pon
patot disyukuri.
kisah kesunyian kt sini
jua patot dihargai.
keberadaan aku di
luar bandar
jauh dari hiruk pikuk kota
mengenalkan aku erti
harian sebenar.
menyenaraikan perkara baik
menyibukkan diri
dengan amal baik matlamatnya.

konvo?
masih tengah tunggu tarikh konvo.
aku berharap hajat konvo aku termakbul.
aku doakan impian nikah dan seluruh
wishlist berhasil tahun ini.

doakan aku ye kawan2.
aku ini insan biasa.
luar biasa untuk menuju dunia dan akhiratnya.

Wednesday, January 20, 2016

2016 - macam biasa.

assalammualaikum w.b.t

salam tahun baru.
alhamdulillah.aku masih lagi berkerja.. membina kerjaya..menuju mercu di yongpeng ni.

siapa sangka sudah tahun baru.
dan aku masih di sini.

sepeerti biasa yang nak nampakkan biasa kan...heee...
nak cite tentang wishlist tahun baru.

biasa la...
update list meaning upgrade diri.
*harapanmestinyatadanmenggunung*
wishlist kali ni... ter gerak nK guna urup K.
Semua K.

hehe .

Target 2016 bermula denga urop K ni adalah..
1.kawin...
ye kawin.. aku target tunang bulan januari.kawin bulan mac... hmmm...
macam da nak abis je januari ni...erk!
kipidap.kipidap.
usaha triple.

2.konvo
yep.konvo aku tertangguh ri tu... uitm nak selaraskan dgn uni lain maka skipped konvo.which is bagi chance aku makbulkan hajat konvo bersama somi.hihihi... moga2!leh pokus kt lain lak nanti...giteww...

3.keje
keje ni no 3.sebab aku lom confirm lg keje kt sni... xperform ke.. cane..ak pon taktau.  yg penting bsangka baik dgn Allah. buat yg tbaik utk Allah...moga terbaik utk semua... amin..

4.kaya
bila kaya... nak bzakat....nak tlg mak ayah... nak tolong diri sendiri dgn utang ptptn.. malah hajatnya nak dapta naik haji. :)

5.kesihatan
nak jadi sehat.gaya hidup sehat.tidur makan main sehat.sehat wal afiat yg meberk potensi mpertingkatkn amal ibadat dan merevolusikan iman menjadi takwa.moga Allah menjaga aku bersama teman2 ku dan memelihara islam serta melindungi aib kami dari apa/sesiapa yg diketahui dan tidak diketahui.

6.keluarga
famili first. i bet to attend seminar parenting.. baitulmuslim sakinah mawaddah warrahmah..

7.ke destinasi pilihan
insha Allah.labbaik kallah humma labaik.labbaik kala syarikala kala baik.innal hamda wal nikmata lakawal hamdu la syari kala.

8.keimanan
iman..islam.ikhlas.ihsan. 
satukan mereka dalam lisan,akal, idea, akhlak dan setiap tindak tandukku. moga hidup ini dan selama ini memberkati pengakhiran yg baik buatku.

9.kebahagiaan
moga ada kebahagiaan di hari muka. bahagia punyai Allah yang memiliki segalanya. Apatah lagi Allah menggenggam hati hamba2nya. Allah makirin.Allah yuftah alaina..Allah.Allahu Allah.

10.keilmuan
meningkatkan ilmu.ketajaman hafazan. Allah... teringin belajar mengaji.. klu pandai sikit nak belajar taranum.... Allahhh...

teringat dedulu penah nak buat sunnah bersukan nabi.. hmmm.semua perlukan ilmu.ilmu.. nak belajar memanah ke berenang ke berkuda... hmmm... besttt3..

11.kebaikan
semoga yang baik berkekalan dan berpanjangan. amin.. baik di dlaam baik luaran... baik seluruhnya...amin.

12.konsistensi ----->
adalah istiqamah... puncak kejayaaan adalah istiqamah. yep.. biarlah sedikit namun berterusan.dengan displin untuk gigih meneruskan baki hidup. ya Allah..saat dunia tidak lagi memberi manfaat padaku, kembalikan aku ke syurgamu. jauhi aku dari api nereka dan seisinya.

la ni..

pasai pa K.
dah terjawab na...
sapa tnya lagi..
Ak bagi lepuk kang.

selain itu...

K tu adalah Kenapa? K juga KepadaNya..Allah gak kte bserah :)

moga Allah menerima dan membantu melunaskan pengharapan seluruh isi hati ini.

nota tumit : lama tak update blog?bese