Skip to main content

bahasa oh bahasa ~ PART 2 - ke Pantai Timor

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca budiman..

sekali lagi berkaitan bahasa.. untuk pengetahuan anda-anda, next weekend saya akan ke pantai timur.
ya. Pantai timur di malaysia melibatkan 3 negeri iaitu kelantan, terengganu dan pahang. walaubagaimanapun,
saya masih tidak pernah melawat pahang lagi..huhuhuu...
asik lalu je.

hmm..bahasa jiwa bangsa. saya sudah boleh berbicara kelantan.. ore bule doh kecek kohe-kohe.
haha.. bila saya ke negeri-negeri ini, rasa macam ade kat obersea...wooo... jadi stranger dan agak awkward sebab ore pate timo panggil kita ore lua.huhuhuu
dan seriusli, saya rasa kelakar bila tiba di kelatan masa pertama kali. dop pahe gape-gape. mase tu, asik dengar sile ke.sile ke.. (sila kan, sila kan)... make loh (makan lah)..
tapi ganepon, kene ngaji sokmo.
haha. abg saya menikah dengan ore klate. mungkin selalu sangat gayot dengan beliau dan orang uma nya, lame2 kecek slalu la.. :)

hmmm... pengalaman belajar cakap kelantan ni kelakar sangat.
walaupun masa blaja, serumah dengan budak pantai timur tapi yang saya tahu hanyalah 3 ayat dan 2 perkataan.

ayat : wat gapo. dop wat gapo.bereh deh - beres da
perkatan : kelik - balik, tubik - keluar, .

hehee... itu perkara asas masa tu la.

dan pengalaman paling lucu, bila si akak ipar menulih sms dengan dialek bahasa klate.
huhuhuhuuuu..... lucu sebab nak gayekan mulot dan pronounce intonasi suara mengikut dialek di samping catch up the term accordingly.
lagi melucukan, dah saya baca panje2 (panjang2)...saya langsung dok pahe gapo2.

haha..
untuk pengetahuan anda, akak ipar dan familinya tak selalu kecek klate dengan famili saya. tapi eldersnye macam tok ayah dan tok mek suka borak dengan kitorang bahasa sana. dan abang jua isterinya selalu menjadi translator bagi perbualan berkenaan.
saya pon semakin lama semakin paham la..dok pahe suma dokgape, kite senyum je.ore tawe, kita ikot tawe tapi dok tahu ore tuh tawe kek kite ke(kan)....

menariknya bahasa kelantan..
mereka punya intonasi yang berbeza walaupun ayat itu sama.
kata abang ada yang merujuk keikhlasan merendah diri dan ada juga intonasi yang untuk menyindir diri.

well. bahasa itu juga seni kan.


ok la. next time saya update lagi.

nantikan part 3... :)

terimakasih membaca. Wassalam


Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad