Skip to main content

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum..
sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik)

sila lihat, baca dan renungkan.apa itu.


bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu)


ehem.pencemaran bahasa harus diawasi.

malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya jenis tak mudah terikut dialek percakapan rakan yang berasal dari negeri lain, kerana di rumah pon kami jarang deeply apply bahasa negeri kami melainkan kalau balik kampung atau sekampung berkampung di rumah dan bertemu sahabat senegeri. Di rumah, ayah pun selalu suruh bahasa kan diri ini nama, kalau along..maka along la.kalau ebi, ebi la..dan kalau di kalangan adik beradik, depan ayah mak..nama(along,anje) dan awak akan digunakan sebagai ganti diri ke2 dan ke3.

sekarang ingin diceritakan bagaimana saya mula berdialek UTARA. semasa diploma di tengah semenanjung, spesifiknya di Perak. Di sini, saya temui ramai rakan dari pantai timur dan juga utara. ada kalangan mereka yang biasa 'cakap standard/ bahasa lua' dengan kami.. namun tetap ada beberapa perkataan yang tak dapat dialihbahasa oleh mereka.hehe.. contohnya sekiae-sekian.

perkataan pertama yang saya belajar cakap utara adalah HA LA.

nampak mudahkan. tapi itu la ayat penyelamat saya pada zaman diploma. tahu kenapa?haha
sahabat saya suka bertanya berkali-kali..dan pikap saya menyatakan "selagi aku tak cakap HA LA selagi itulah dia akan terus bertanya soalan yang sama.letih dok dengaq soklan kan.

hahaha.. ha tuh dia. sahabat saya tu ialah "YANG"..kami panggil YAN tetapi teman dari teganu kerap berdenggung "G" dibelakangnya. hihihi

hmmm...Seingat saya, yang menyebabkan saya boleh berdialek utara kerana satu percutian yang mana melibatkan  MAL dan WANY. Wani mengajak saya dan mal bercuti ke Langkawi (kampung dia la katakan) maka kami pon melakukan bajet ringkas untuk 3 hari 2 malam di sana.
Nak dijadikan cerita kami pon tiba di Stesen Kuala Muda dengan menaiki BAS. Waduh..letih ya diadun girang nak menaip ini!(huhuu..sabar2.hokeh!)

tiba di stesen, kami menaiki teksi untuk ke jeti. Sejurus turun dan teksi beredar pergi, Wani memberi syarat kepada kami. "Selagi HANGPA kalau tak nak cakap tara, toksah la dok ingat dapat ikot kami balik pulau.Pi amik teksi balik stesen tadi sendiri"
Maka mencetuskan kegelisahan di hati kami orang luar ini, sedih dan tergugat jugak. Sebab mal dan saya memang tak reti ikot dialek orang. kami mula cuba countin.
dan melihat ketegasan Wany yang ingin meninggalkan kami di situ, saya menyahut "HA LA-HA LA. Tapi HA LA.HA LA ja yang kami tau". hahaha
itulah ayat pertama yang berlesup keluar dari kotak suara aku dan tiba mendarat ke gegendang Wany. Mal pon ikot pelan saya itu.. Gila nak tunggu lagi.dia da start jalan meninggalkan kitorg tau..hehehee. Maka, langsung kami dibawa ke pulau dan berkenalan dengan keluarga wani, memang padan.depa dok cakap tara dengan kita, tak kan kita dok hangguk ja. sampai masa, pandai la bawak diri dengan bahasa ini..hehee

baguih juga dok blajaq bahasa orang lua nih. dulu saya teringin jadi teror blajaq bahasa arab, omputih, jepun, mandarin, korea cuma misi tak berjaya lagi. setakat belajar ikut2 dalam movie biasa la kan...
jadi sekarang belajar cakap bahasa sendiri la dulu.

kami bole la nak bersapa-sapa pokcik mokcik kat kedai dari duk sengih2 ja kan.jadila.
dan hakikat nya baguih sebab tak kena tipu. kitorang balik dari langkawi hanya berdua dan perlu ambil teksi untuk ke stesen bas.makanya, bila tahu berdialek utara..taklah mahal ditekan tambangnya.
paling seronok, dapat pakcik teksi yang peramah.dok cerita itu ini sampai dah nak sampai stesen, dia pon tanya.. hangpa balik penang, hati2 na..turun dekat batewod bla bla bla..
kami balas la, kami balik tettett... terkejut lah pakcik tu. sebab dia ingat kami dari penang.hehee ^^)
suasana di taman hati hening lagi hepi masa tu gak.....

cuma apa yang mampu saya jelaskan. bagus juga kita belajar bahasa orang ni.sekurang-kurangnya golongan elder/ emas tak lah berrasa segan menyapa dan berborak dengan kita tetamunya.
betul kata pepatah, "masuk kandang kambing mengembek.masuk kandang gimau, mengaum"

heheheee...

ok. itulah cerita saya. bahasa tara saya berjaya dipakai hanyalah utara penang.nak dok cakap kedah atau pegelih tak menjadi lagi. dan yang paling tak boleh diterima akai, saya masih berrasa sangat malu melakukan tawar-menawar harga barang di kedai2 di utara kerana tak yakin akan kebolehan saya berbahasa ini...huhuhuuu *kene carik P.A la kalau bahagian ini.

p/s : cakap perak, pon lom teror2 lagi. pungpangpungpang.dok crita cakap tara. huhuhu ^^(
amalan berbahasa sms mesti dicegah dari sekarang!






Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin