Skip to main content

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum..
sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik)

sila lihat, baca dan renungkan.apa itu.


bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu)


ehem.pencemaran bahasa harus diawasi.

malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya jenis tak mudah terikut dialek percakapan rakan yang berasal dari negeri lain, kerana di rumah pon kami jarang deeply apply bahasa negeri kami melainkan kalau balik kampung atau sekampung berkampung di rumah dan bertemu sahabat senegeri. Di rumah, ayah pun selalu suruh bahasa kan diri ini nama, kalau along..maka along la.kalau ebi, ebi la..dan kalau di kalangan adik beradik, depan ayah mak..nama(along,anje) dan awak akan digunakan sebagai ganti diri ke2 dan ke3.

sekarang ingin diceritakan bagaimana saya mula berdialek UTARA. semasa diploma di tengah semenanjung, spesifiknya di Perak. Di sini, saya temui ramai rakan dari pantai timur dan juga utara. ada kalangan mereka yang biasa 'cakap standard/ bahasa lua' dengan kami.. namun tetap ada beberapa perkataan yang tak dapat dialihbahasa oleh mereka.hehe.. contohnya sekiae-sekian.

perkataan pertama yang saya belajar cakap utara adalah HA LA.

nampak mudahkan. tapi itu la ayat penyelamat saya pada zaman diploma. tahu kenapa?haha
sahabat saya suka bertanya berkali-kali..dan pikap saya menyatakan "selagi aku tak cakap HA LA selagi itulah dia akan terus bertanya soalan yang sama.letih dok dengaq soklan kan.

hahaha.. ha tuh dia. sahabat saya tu ialah "YANG"..kami panggil YAN tetapi teman dari teganu kerap berdenggung "G" dibelakangnya. hihihi

hmmm...Seingat saya, yang menyebabkan saya boleh berdialek utara kerana satu percutian yang mana melibatkan  MAL dan WANY. Wani mengajak saya dan mal bercuti ke Langkawi (kampung dia la katakan) maka kami pon melakukan bajet ringkas untuk 3 hari 2 malam di sana.
Nak dijadikan cerita kami pon tiba di Stesen Kuala Muda dengan menaiki BAS. Waduh..letih ya diadun girang nak menaip ini!(huhuu..sabar2.hokeh!)

tiba di stesen, kami menaiki teksi untuk ke jeti. Sejurus turun dan teksi beredar pergi, Wani memberi syarat kepada kami. "Selagi HANGPA kalau tak nak cakap tara, toksah la dok ingat dapat ikot kami balik pulau.Pi amik teksi balik stesen tadi sendiri"
Maka mencetuskan kegelisahan di hati kami orang luar ini, sedih dan tergugat jugak. Sebab mal dan saya memang tak reti ikot dialek orang. kami mula cuba countin.
dan melihat ketegasan Wany yang ingin meninggalkan kami di situ, saya menyahut "HA LA-HA LA. Tapi HA LA.HA LA ja yang kami tau". hahaha
itulah ayat pertama yang berlesup keluar dari kotak suara aku dan tiba mendarat ke gegendang Wany. Mal pon ikot pelan saya itu.. Gila nak tunggu lagi.dia da start jalan meninggalkan kitorg tau..hehehee. Maka, langsung kami dibawa ke pulau dan berkenalan dengan keluarga wani, memang padan.depa dok cakap tara dengan kita, tak kan kita dok hangguk ja. sampai masa, pandai la bawak diri dengan bahasa ini..hehee

baguih juga dok blajaq bahasa orang lua nih. dulu saya teringin jadi teror blajaq bahasa arab, omputih, jepun, mandarin, korea cuma misi tak berjaya lagi. setakat belajar ikut2 dalam movie biasa la kan...
jadi sekarang belajar cakap bahasa sendiri la dulu.

kami bole la nak bersapa-sapa pokcik mokcik kat kedai dari duk sengih2 ja kan.jadila.
dan hakikat nya baguih sebab tak kena tipu. kitorang balik dari langkawi hanya berdua dan perlu ambil teksi untuk ke stesen bas.makanya, bila tahu berdialek utara..taklah mahal ditekan tambangnya.
paling seronok, dapat pakcik teksi yang peramah.dok cerita itu ini sampai dah nak sampai stesen, dia pon tanya.. hangpa balik penang, hati2 na..turun dekat batewod bla bla bla..
kami balas la, kami balik tettett... terkejut lah pakcik tu. sebab dia ingat kami dari penang.hehee ^^)
suasana di taman hati hening lagi hepi masa tu gak.....

cuma apa yang mampu saya jelaskan. bagus juga kita belajar bahasa orang ni.sekurang-kurangnya golongan elder/ emas tak lah berrasa segan menyapa dan berborak dengan kita tetamunya.
betul kata pepatah, "masuk kandang kambing mengembek.masuk kandang gimau, mengaum"

heheheee...

ok. itulah cerita saya. bahasa tara saya berjaya dipakai hanyalah utara penang.nak dok cakap kedah atau pegelih tak menjadi lagi. dan yang paling tak boleh diterima akai, saya masih berrasa sangat malu melakukan tawar-menawar harga barang di kedai2 di utara kerana tak yakin akan kebolehan saya berbahasa ini...huhuhuuu *kene carik P.A la kalau bahagian ini.

p/s : cakap perak, pon lom teror2 lagi. pungpangpungpang.dok crita cakap tara. huhuhu ^^(
amalan berbahasa sms mesti dicegah dari sekarang!






Comments

Popular posts from this blog

i need activity then i create one.

assalammualaikum.w.b.tseriusli i need activity since this is my first year i graduate from any class.
well.
i such bussy lover.
i bet maybe im miss bee.bee an insect.
or bee is only kindda flies that such.bussy.
bussy.
bussy.
personal
and personally
systematic.ya.
home or office.
i really mean for the both place.here in yongpeng,
i got to many workaholic teammate.
there is my family away.
gimme kidda homesick.
and they push me to find a love in here.go to him.approach.get married and built family...but i just dont accept rejection.i dont know what is approach.how was a love desrcibe you there best except a commitment.love the commitment and just dont know who like or admire me in here.i found im not adorable one too.i have too many weakest point.myskin is not flawless.im not too strong.would him love me the same of me.while without their consent
im get into my cave. wherebout here..i just create my own activity
and fairy tales.
the fairy tales start with create a good memoriea among …

PRINCE DIER..PRINCE AKU...

cececehh....
mentang2 la da lepas satu paper...
ilang ye angin 'kuskus' ko.....
hehee...

paper tadi??emmm....
aku da wat seadanya..MY BEST la.....jadi aku harap jawapan aku sume
dapat dibaca,disemak
dan diberi markah sebaik yang mungkin...
orang cakap kalau lulus pon OK da...tapi kalau A+ lagi OK...hehee (^_^)y

emmm..berkenaan tarikh keramat hari ini..29.04.2011....
sesuai sangat dengan tjuk topik..PRINCE DIER...PRINCE AKU...
tau kan sape...
sape lagi kalau bukan KATE MIDDLETON...
prince dier...betol2 prince...
baik..tough...hensem...
ala2 prince charming sume orang la...
....

...


...




eeemmmmm.....
tengok la muka PRINCE DIER..

nama : PRINCE WILLIAM BESTday : 21 June 1982 His Ma & Pa : Prince Charles and Princess Diana (ELDER SON)
His Study on : Geography, Biology, History
His Achievement :  1.He is an avid sportsman, and was chosen to be President of England’s Football Association.  2.He is also the Vice Royal Patron of the Welsh Rugby Union.
3.Prince William continues to foll…

2016 heading to 2017

2016..
sorotan 2016..
terlalu pantas berlalu..
tak sempat nak review mungkin.
pepon about 9 minit before 2017.
the up coming future comes with prosperity.
and for sure, every person shall be pray
2017.please do better for us.


hujung tahun dgn handphone yang rosak.
pakai phone ayah temporary.

mengharap ada peluang bonus
untuk telefon baru..
insha Allah.
amin.