Skip to main content

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum..
sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik)

sila lihat, baca dan renungkan.apa itu.


bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu)


ehem.pencemaran bahasa harus diawasi.

malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya jenis tak mudah terikut dialek percakapan rakan yang berasal dari negeri lain, kerana di rumah pon kami jarang deeply apply bahasa negeri kami melainkan kalau balik kampung atau sekampung berkampung di rumah dan bertemu sahabat senegeri. Di rumah, ayah pun selalu suruh bahasa kan diri ini nama, kalau along..maka along la.kalau ebi, ebi la..dan kalau di kalangan adik beradik, depan ayah mak..nama(along,anje) dan awak akan digunakan sebagai ganti diri ke2 dan ke3.

sekarang ingin diceritakan bagaimana saya mula berdialek UTARA. semasa diploma di tengah semenanjung, spesifiknya di Perak. Di sini, saya temui ramai rakan dari pantai timur dan juga utara. ada kalangan mereka yang biasa 'cakap standard/ bahasa lua' dengan kami.. namun tetap ada beberapa perkataan yang tak dapat dialihbahasa oleh mereka.hehe.. contohnya sekiae-sekian.

perkataan pertama yang saya belajar cakap utara adalah HA LA.

nampak mudahkan. tapi itu la ayat penyelamat saya pada zaman diploma. tahu kenapa?haha
sahabat saya suka bertanya berkali-kali..dan pikap saya menyatakan "selagi aku tak cakap HA LA selagi itulah dia akan terus bertanya soalan yang sama.letih dok dengaq soklan kan.

hahaha.. ha tuh dia. sahabat saya tu ialah "YANG"..kami panggil YAN tetapi teman dari teganu kerap berdenggung "G" dibelakangnya. hihihi

hmmm...Seingat saya, yang menyebabkan saya boleh berdialek utara kerana satu percutian yang mana melibatkan  MAL dan WANY. Wani mengajak saya dan mal bercuti ke Langkawi (kampung dia la katakan) maka kami pon melakukan bajet ringkas untuk 3 hari 2 malam di sana.
Nak dijadikan cerita kami pon tiba di Stesen Kuala Muda dengan menaiki BAS. Waduh..letih ya diadun girang nak menaip ini!(huhuu..sabar2.hokeh!)

tiba di stesen, kami menaiki teksi untuk ke jeti. Sejurus turun dan teksi beredar pergi, Wani memberi syarat kepada kami. "Selagi HANGPA kalau tak nak cakap tara, toksah la dok ingat dapat ikot kami balik pulau.Pi amik teksi balik stesen tadi sendiri"
Maka mencetuskan kegelisahan di hati kami orang luar ini, sedih dan tergugat jugak. Sebab mal dan saya memang tak reti ikot dialek orang. kami mula cuba countin.
dan melihat ketegasan Wany yang ingin meninggalkan kami di situ, saya menyahut "HA LA-HA LA. Tapi HA LA.HA LA ja yang kami tau". hahaha
itulah ayat pertama yang berlesup keluar dari kotak suara aku dan tiba mendarat ke gegendang Wany. Mal pon ikot pelan saya itu.. Gila nak tunggu lagi.dia da start jalan meninggalkan kitorg tau..hehehee. Maka, langsung kami dibawa ke pulau dan berkenalan dengan keluarga wani, memang padan.depa dok cakap tara dengan kita, tak kan kita dok hangguk ja. sampai masa, pandai la bawak diri dengan bahasa ini..hehee

baguih juga dok blajaq bahasa orang lua nih. dulu saya teringin jadi teror blajaq bahasa arab, omputih, jepun, mandarin, korea cuma misi tak berjaya lagi. setakat belajar ikut2 dalam movie biasa la kan...
jadi sekarang belajar cakap bahasa sendiri la dulu.

kami bole la nak bersapa-sapa pokcik mokcik kat kedai dari duk sengih2 ja kan.jadila.
dan hakikat nya baguih sebab tak kena tipu. kitorang balik dari langkawi hanya berdua dan perlu ambil teksi untuk ke stesen bas.makanya, bila tahu berdialek utara..taklah mahal ditekan tambangnya.
paling seronok, dapat pakcik teksi yang peramah.dok cerita itu ini sampai dah nak sampai stesen, dia pon tanya.. hangpa balik penang, hati2 na..turun dekat batewod bla bla bla..
kami balas la, kami balik tettett... terkejut lah pakcik tu. sebab dia ingat kami dari penang.hehee ^^)
suasana di taman hati hening lagi hepi masa tu gak.....

cuma apa yang mampu saya jelaskan. bagus juga kita belajar bahasa orang ni.sekurang-kurangnya golongan elder/ emas tak lah berrasa segan menyapa dan berborak dengan kita tetamunya.
betul kata pepatah, "masuk kandang kambing mengembek.masuk kandang gimau, mengaum"

heheheee...

ok. itulah cerita saya. bahasa tara saya berjaya dipakai hanyalah utara penang.nak dok cakap kedah atau pegelih tak menjadi lagi. dan yang paling tak boleh diterima akai, saya masih berrasa sangat malu melakukan tawar-menawar harga barang di kedai2 di utara kerana tak yakin akan kebolehan saya berbahasa ini...huhuhuuu *kene carik P.A la kalau bahagian ini.

p/s : cakap perak, pon lom teror2 lagi. pungpangpungpang.dok crita cakap tara. huhuhu ^^(
amalan berbahasa sms mesti dicegah dari sekarang!






Comments

Popular posts from this blog

HM menyingai

Assalammualaikum dan sari berita di belog ini...

Alhamdulillah... seperti  tajuk hari ini... pasti hadek2, hakak2 dan habang2 tertanya2...
bagaimanakah wajah harimau menyingai?



Buat pengetahuan anda yang bukan layan bola malaya, malam tadi kita telah bertemu pasukan thai...okeh...hee...

squad Harimau Malaya.. Tahniah dan Syabas, anda punya taring semakin menyingai sudah.
pagi ni sepanjang perjalanan nak g keje, radio HOT fm telah membincangkan dan meminta komen2 dari pemain kita. Ada juga komen2 dari pendengar setia pasukan negara.



komen saya?
Permainan itu bagus kalau kita konsisten menyerang berbanding bertahan.
Sebab Malaysia ni macam da terlalu familiar dengan permainan BERTAHAN dan TEMBUS..
hadoi.. kalau tembus di pihak lawan, tiada hal.ini tembus di gawang sendiri...
Setiap kali rentak permainan menjadi dari MENYERANG kepada BERTAHAN, setiap kali itu la aku rasa tak selesa.

bukan apa, walaupun kita sudah mendahului dengan 1 gol dari Abe Mat Yo.... tapi pertukaran rentak permainan itu…

Ogos dan aku.

Assalammualaikum...Kali ni cerita ogos..
Aku sepatotnya lahir bulan ogos.
Tapi da ditakdirkan keluar awal..so, ak keluarlah awl.
Selalu ak bear in mind...bahawasanya aku..dilahirkan lebih awal supaya aku dikembalikan dengan lebih awal.Yep.itu la modal aku.
Untuk ak kuat suatu ketika dulu.
Jadi aku tak lengah2 untuk penuhi ruang hati ruang masa dan waktu dgn perkara2 yang aku rasa bole la dikire manfaat...time ak berlagha, tu jgn ikot ye keng kawan.Bila ak da besar ni...
Aku tahu kehidupan ak ni banyak la gak dipengaruhi dengan bdk bulan ogos.
Which are :
1.kawan tadika up til lain2 sekola stil contact. Namanya intan.walaupon kesukaran melepak bersama, die cube la elak missunderstand ak...dan die agk firm nk kawan ngan ak. Die penah silap sebab ajak ak MLM..ak nye marah pon bertahun.tp ak still anggap die kawan ak...dan ak harap die bangga ade kawan macam ak dan xnyesal la jumpe org yg hanya ak macam ak.die dlm uniform skola die lg kemas dr ak...2.kawan mase skola rendah up till now…

Esc.Budaktomato

Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.24: 35Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penerangan, dan contoh-contoh dari orang-orang yang terdahulu sebelum kamu dan pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.24 : 36assalamualaikum w.b.t.seperti yang dijanjikan..
ak mg berhajat intro reading..
aku baca 10-20 muka sura…