Skip to main content

Kupasan Ali Imran mudah...

Assalammualaikum...

Minggu ni midterm..
makanya, sebagai manusia biasa..
aku pun hanyut..
bagai perahu..
ku biarkan ia ke hiliran..
menghayati alam.

aku terjumpa ayat ini :
" Wahai org2 beriman! Jika kamu mentaati org kafir, nescaya mereka akan menembalikan kamu ke belakang (murtad), maka kamu akan kembali menjadi rugi"
"Tetapi hanya Allahlah pelindungmu, dan Dia penolong yang terbaik"
-Surah Ali Imran (149 &150)

Namun sebelumnya ku temui ayat ini

"Sungguh, telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah (Allah) kerna itu berjalanlah kamu ke (segenap penjuru) bumi dan perhatikan bagaimana kesudahan org yg mendustakan rasul"
"Inilah (Al Quran) suatu keterangan yg jelas untuk semua dan menjadi petunjuk serta pelajaran bagi org2 bertakwa"
"Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan pula bersedih hati sebab kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu org beriman."
Surah Ali Imran (137,138,139)

Dan diajar suatu doa lagi

"Ya tuhan kami, ampuni dosa-dosa kami dan tindakan2 kami yg berlebihan (dalam) urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap org2 kafir" 
Surah Ali Imran (ayat 147)

Simpulan antara keduanya :


"Maka Allah memberi mereka pahala dunia,dan pahala yg baik di akhirat.Dan Allah mencintai org2 yg membuat kebaikan"
Surah Ali Imran (ayat 148)

nota tumit : Aku hidden kan kisah perang uhud dan badar di sini. Kerna aku mahu satukan ayat2 Allah dengan kaedah.. reverse the setences sequence.


formula nya

Sejarah = 0
Hari ini = z
Doa = x
Ganjaran = (Y) simpulan ketiga2 item.

y = 0+1x
katakan hari ini = usaha hanya 1,
ciptakan x, doa hari ini adalah 5; selepas solat sehari  maka..
y= 0+ 1(5)
y = 5

maaf. formula ini nampak mudah.
Doa-doa hari ini..usaha2 hari ini.. untuk Akhirat.
Sejarah pula + bukan -..
sebab ia kekal bersama kita.

dan pemberat bagi sejarah tetap 0, buat masa ini.
Sejarah takkan berubah.
Namun ia kekal sampai bila2.ikutkan cerita berbeza pada setiap manusia.

Comments

Popular posts from this blog

i need activity then i create one.

assalammualaikum.w.b.tseriusli i need activity since this is my first year i graduate from any class.
well.
i such bussy lover.
i bet maybe im miss bee.bee an insect.
or bee is only kindda flies that such.bussy.
bussy.
bussy.
personal
and personally
systematic.ya.
home or office.
i really mean for the both place.here in yongpeng,
i got to many workaholic teammate.
there is my family away.
gimme kidda homesick.
and they push me to find a love in here.go to him.approach.get married and built family...but i just dont accept rejection.i dont know what is approach.how was a love desrcibe you there best except a commitment.love the commitment and just dont know who like or admire me in here.i found im not adorable one too.i have too many weakest point.myskin is not flawless.im not too strong.would him love me the same of me.while without their consent
im get into my cave. wherebout here..i just create my own activity
and fairy tales.
the fairy tales start with create a good memoriea among …

Ogos dan aku.

Assalammualaikum...Kali ni cerita ogos..
Aku sepatotnya lahir bulan ogos.
Tapi da ditakdirkan keluar awal..so, ak keluarlah awl.
Selalu ak bear in mind...bahawasanya aku..dilahirkan lebih awal supaya aku dikembalikan dengan lebih awal.Yep.itu la modal aku.
Untuk ak kuat suatu ketika dulu.
Jadi aku tak lengah2 untuk penuhi ruang hati ruang masa dan waktu dgn perkara2 yang aku rasa bole la dikire manfaat...time ak berlagha, tu jgn ikot ye keng kawan.Bila ak da besar ni...
Aku tahu kehidupan ak ni banyak la gak dipengaruhi dengan bdk bulan ogos.
Which are :
1.kawan tadika up til lain2 sekola stil contact. Namanya intan.walaupon kesukaran melepak bersama, die cube la elak missunderstand ak...dan die agk firm nk kawan ngan ak. Die penah silap sebab ajak ak MLM..ak nye marah pon bertahun.tp ak still anggap die kawan ak...dan ak harap die bangga ade kawan macam ak dan xnyesal la jumpe org yg hanya ak macam ak.die dlm uniform skola die lg kemas dr ak...2.kawan mase skola rendah up till now…

2016 heading to 2017

2016..
sorotan 2016..
terlalu pantas berlalu..
tak sempat nak review mungkin.
pepon about 9 minit before 2017.
the up coming future comes with prosperity.
and for sure, every person shall be pray
2017.please do better for us.


hujung tahun dgn handphone yang rosak.
pakai phone ayah temporary.

mengharap ada peluang bonus
untuk telefon baru..
insha Allah.
amin.