Skip to main content

Ahmad cantiiikkkk...

Assalamualaikum w.b.t...

Ternyata entry ahmad cantik menjadi taruhan bagi entry kali ini.
Alhamdulillah.syaaban kembali lagi dan june juga menjengah tiba.
Moga2 ramadhan sempat dan menjadi lebih indah bermakna.ahmad ternanti nanti...ahmad usah terlengah2...
*amboi...bunga2 bahasa.

Terkadang aku rasa seronok dikelilingi ibu2 dan wanita2 yang jauh lebih tua dari ku. Well!im feel the positive maturity enviroment better than duduk dengan adik2 mahupun teman sebaya ... #ekceli suka dilayan anak&adik seseorg#

Entah la. Bukan tak suka.. Suka duduk dengan sebaya, cuma terasa daif nye diri.... Terbanding gaji, position, kawin, pendapat dan etc.

"jangan komplikated kan perkara yg simple" itu kata org.
Aku tak tahu.kenapa aku rindu ...

Rindu ape.. Rindu zaman belajar.
Rindu kesibukan mengamit kenangan lalu. Belajar dari kesilapan. Sejarah bukan sekadar serajah..

Dalam kesibukan kerja (bukan mende baru) aku sempat la melakukan quick escape.

Memenuhi hajat saudara atau org lain selalu membahagiakan aku untuk terus melakukan itu.-menghadiri walimah dan jemputan..

"Moga Allah memberikan aku hati yang cemerlang lagi suci murni agar tak terjelumus ke lembah hina dan fitnah.amin!"

Sesambil ber"gathering dengan kengkawan" time kenduri walimah sahabat taulan. Dapat lah juga ak habiskan hajat terbelakang aku.

Apakah itu???

Well.semasa di sekolah rendah, di kali pertama aku menemui atlas. Aku teringin menghabiskan perjalanan bermusafir di semenanjung kemudian gi sabah srawak dan baru lah gi umrah dan pelbagai lagi luar negara.

Itu plan utk diri sendiri.
Pernah juga plan nak g sambung oberseas sbb suka dgr nasyid "ku pohon restu ayah ibu"...(dalam ending nasyid tu bunyik kapal terbang berlepas)...!!!

Tetapi perancangan Allah tu berbeza, sekian waktu aku habiskan masa di dalam negara... Terkini (dah basi), trip kelas membawa ak ke bandung.. Yang akhirnya memberi ak dimensi utk melihat sisi baru kehidupan luar dalam masa yg sama mensyukuri nikmat malaysia. Ahmad bersyukur!

Hari ni, ahmad tertekan owh tidak...ahmad terpenyekkkk.dilenyek lenyekkk... Hiruk pikuk kota berjaya menenggelamkan inspirasi dan motivasi.

Ahmad tidak tahuuu...
Allah memberiku ilham yg ahmad tidak ku jangka. Dahulunya aku tersusun jadualnya...aku terrancang untuk hariku... Lalu aku memikirkan...dimana strategi ku.

"Sesungguhnya dunia adalah ladang buat akhirat"

Aku tidak perlu jemu. Aku tidak perlu malass. Kerana tempat ku bukan di sini. Ya. Tidak sesekali kekal disini..

Strategi yg ku temu adalah jika ini lah punca ak lemah dan kaku di sini.aku perlu tukarkan ia...tukar menjadi inilah misi utk menghabiskan sisa di sini.yg memberi semangat berkobar2  keluar dari kepompong ini...

Hmmm.. Apa ak mula meng"ghaib" ini syaiton.

Yep.Hajat terkebelakang itu adalah "nak gi pahang utk habiskan semenanjung aku tu".. Dan dengan menghadiri walimah2 yg halal lagi dengan redha ibu ayah.aku dapat lunaskannya.alhamdulillah.

Dengan itu, tidak lupa aku tegaskan "aku mesti manfaatkan aku di sini"

Teringat kata2 ahmad ammar "kita mesti wujudkan tindakan tanpa gagal"...

*sayu...

Okeh la. Jom gi meeting.. Design ubah lg. Jgn lupa esok ade interbiu walau belum cukup 2 tahun aku kat sini..

Penutupnya... Gamba kenduri sahabat handai..

1.amal -exrumate 2006-2009
2.tiqa mail - macik yg sebaya sesekolah rendah.
3.zatie - housemate 2014
4.pieja - exhousemate 2012-2013
5.min dan wan - skoolmate 2004-2005
6.echot - classmate 2004-2005
7.ema - exhousemate 2013-2014
8.farhana - skoolmate 2000-2003
9.aimi - exhousemate 2009-2011

*semoga Allah panjangkan jodoh kalian hingga ke syurga.aminnn!!"

Ahmad bahagiaa...

Nota tumit : ahmad bukan nama sebenar. Ahmad - amad - hamad - amat...

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad