Sunday, September 06, 2015

takde apa apa

assalamualaikum..

i dont intend to let u be my daily note.
or even being my diary.

setahun yg dulu..
ak cukup takut nak abiskan master.
sebab ak rasa xmampu dan xlayak diri ini utk bawak diri dgn master tu.
tambahan pula, ak sgt lah takut kene kawin lepas ad master.

kebetulan, bermacam dugaan..
datang menimpa.

lalu ak tidak dapat fokus dan menumpukan perhatian utk menamatknnya.

bila arwah atuk joho sakit.
dia lebih menekankan ak utk cpt abiskn master dan kawin.
paling terharu bila setiap hari aku melawat dia.
lepas office hours.setiap kali tu dia minta aku tunjukkan calon.
hajat dia terlalu besar pada ak.
ak sedih.
dan tak tahu.
takkan ak nak buat macam cerita drama maupon novel.
hanya utk lakonan depan dia.
malah lebih teruk.
itu hanya menghina nilai kasih syg yg sebenar.

bila mak ak juga minta carik.
ak minta mak bersabar.
rumah kami pon agak kecil utk menampung pertambahan menantu dan cucu.
maka, hari ini...telah pon siap rumah baru.yang mak dan ayah buat di atas tanah pusaka.

kegembiraan dan keterujaan mereka sangatlah dihargai. malah ketulusan hati budi mereka takdapat aku balas.apatah lagi siap memilih set bilik tidur utk ak.

petang tadi set bilik tidur itu dipasang.aku tak sanggup melihat aktiviti pemasangannya dirumah baru.lalu aku beransur membawa diri ke negeri perantauanku.

terasa kerdilnya gaji.
terasa besarnya harapan mereka.

mungkin aku perlu buat satu lagi keputusan.

"mak, terimalah pinangan lepas ni. bagitahu sy... tarikh lahir lelaki itu.tinggi dan beratnya sahaja.nanti lepas tu, sy kenal2 la dgn dia"

rasa nak cakap cmtu... tapi tertahan di tekak ini.

ak hanya mampu memperbaiki sedikit demi sedikit diri ku.janji Allah, perempuan yg baik utk lelaki yg baik.

sekurang2 nya dengan aku menjadi solehah, ade jodoh menanti ku di syurga..

mak.

antara ajal dan jodoh.
kita tengok, mana sampai dulu.
harap kan jodoh buatku.
doakan ajal juga buatku.

wassalam.

No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"