Skip to main content

takde apa apa

assalamualaikum..

i dont intend to let u be my daily note.
or even being my diary.

setahun yg dulu..
ak cukup takut nak abiskan master.
sebab ak rasa xmampu dan xlayak diri ini utk bawak diri dgn master tu.
tambahan pula, ak sgt lah takut kene kawin lepas ad master.

kebetulan, bermacam dugaan..
datang menimpa.

lalu ak tidak dapat fokus dan menumpukan perhatian utk menamatknnya.

bila arwah atuk joho sakit.
dia lebih menekankan ak utk cpt abiskn master dan kawin.
paling terharu bila setiap hari aku melawat dia.
lepas office hours.setiap kali tu dia minta aku tunjukkan calon.
hajat dia terlalu besar pada ak.
ak sedih.
dan tak tahu.
takkan ak nak buat macam cerita drama maupon novel.
hanya utk lakonan depan dia.
malah lebih teruk.
itu hanya menghina nilai kasih syg yg sebenar.

bila mak ak juga minta carik.
ak minta mak bersabar.
rumah kami pon agak kecil utk menampung pertambahan menantu dan cucu.
maka, hari ini...telah pon siap rumah baru.yang mak dan ayah buat di atas tanah pusaka.

kegembiraan dan keterujaan mereka sangatlah dihargai. malah ketulusan hati budi mereka takdapat aku balas.apatah lagi siap memilih set bilik tidur utk ak.

petang tadi set bilik tidur itu dipasang.aku tak sanggup melihat aktiviti pemasangannya dirumah baru.lalu aku beransur membawa diri ke negeri perantauanku.

terasa kerdilnya gaji.
terasa besarnya harapan mereka.

mungkin aku perlu buat satu lagi keputusan.

"mak, terimalah pinangan lepas ni. bagitahu sy... tarikh lahir lelaki itu.tinggi dan beratnya sahaja.nanti lepas tu, sy kenal2 la dgn dia"

rasa nak cakap cmtu... tapi tertahan di tekak ini.

ak hanya mampu memperbaiki sedikit demi sedikit diri ku.janji Allah, perempuan yg baik utk lelaki yg baik.

sekurang2 nya dengan aku menjadi solehah, ade jodoh menanti ku di syurga..

mak.

antara ajal dan jodoh.
kita tengok, mana sampai dulu.
harap kan jodoh buatku.
doakan ajal juga buatku.

wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad