Skip to main content

Esc.Budaktomato

Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

24: 35

Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penerangan, dan contoh-contoh dari orang-orang yang terdahulu sebelum kamu dan pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.

24 : 36

assalamualaikum w.b.t.

seperti yang dijanjikan..
ak mg berhajat intro reading..
aku baca 10-20 muka surat pertama setiap buku.
kemudian decide nak teruskan yang mana satu.
dan
baru baca 3 buku

akhirnya buku budaktomato mjadi pilihan terus
baca dan
pembacaan.

well.ak rindukan bulatan bahagia.
(bulat kecik
bulat kecik
bulatan besar....sings..)

penulisan yg paling aku suke.
bab depan kaabah.
betapa ak rindukan kaabah tu.
sedih.
haru.
klu ade rezeki, ingin ke sana.
menjentik diri.
membolatkan iman.
menggetus iman.
audit diri.
sibukkan
merenung masa
merentas usia di depan kaabah.

dan betul la tu,mato .
kekosongan itu sebenarnya bak
hidayah..
yg mencari Allah.
permit menjemput pulang..
ke pangkal syurga.

(bahasa ak..xleh adaptasi bahasa dak mato.nak suh korg beli...hee)

pastu satu lagi ak paling suke bace.
kt blog die n kat dalam buku.
adalah cite
qiden n chad.
yep.

first time ak bace blog mato.
memang melekat tg ukhwah fillah diorg ni. hah!jgn gatal gi tnya ak bpe entry tg qiden n chad k.

ak baca blog org bukan utk muntahkan pembaca lain.

(klu along tau ak ckp arab....perghhh.msti die balas"ukhwah fillah abadan abada...eh.rindu along plak ko ni.)

tapi serius.
tak rugi la membeli buku ni.
terima kasih atas perkongsian mato tentang
sisi hidup
dari
kaca mata
sinar jernih (erk)
teropong iman
timbang tara takraw
timbang air
termasuk
timang tinggi-tinggi sampai cucur atap..

nak tumbuh iman,
mengaji biar khatam.

alang2 da pantun..
nak bagi pantun due tige empat lime

dua tige kucing berlari,
mana nak sama si kucing belang,
dua tige tercari cari,
mana nak sama sahabat yg hilang.

pulau pandan jauh ke tengah,
gunung daik bervabang tiga,
hancur badan dikandung tanah,
kalam yg baik membawa ke syurga.

pecah kaca pecah gelas
sudah baca, belilah lekas.

semoga review ini dapat membantu kalian memilih bahan bacaan yg baik.

yang baik dtg dr Allah.
yang kurang dr diri sy sendiri.

nota do tumit : dak mato,mtk maaf ade selingan gambo chapter penulisan anda.harap dapat halalkan makan, minum,pakai dan sampai-menyampaikan (alam maya) ye....

             *********

mana mungkin kita lupa.
cahaya itu berlapis2..
terangnya.
gemerlapnya
turut menjadi silau akibat
sirna mentari yg lebih gah.

manakan sama lampu nilon
gah dalam cahaya spotlight.

namun cukuplah
dengan kadarannya
mampu
membantu menerangi
menyusuri liku
untuk diambil ibrah
jika kau nampak,ada.
jika tiada,
mintalah dari tuhan mu
mungkin ada fatamogana(ilusi)
dunia
mungkin kiambang layu
mungkin ego tak lekang
mungkin segala kebarangkalian
hanya alasan
malah turut
disertai
syaitonnirrajim
yang
kacau ganggu.

wuallah hualam.
wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad