Skip to main content

Hari Mau Pulang..

Assalammualaikum....
Hari Mau Pulang...


Sari berita sukan... haishh.. (ish.tak baik mengeluh pepagi ni..wuwuwuu)
Harimau pulang... Semalam perlawanan semi final AFF Suzuki 2012..
dan ia iaitu Thailand berjaya menjinakkan harimau kita agar pulang bersama Agregate 1-3.

ni la contoh  posisi strategy bola yang korang selalu dengar tapi kurang paham tu.

Pepagi lagi nak pegi kerja, aku  macam da musim biasa melayan corong radio HOT fm.
Ada pendengar yang ok.ada juga yang x berapa nak ok.. ala adat la. petang semalam sesi di radio ni, nak pendapat pendengar dengan sogokan "apa anda lakukan jika anda adalah coach HM"
bila HM tak berjaya, sesi pagi ni apa komen anda sebagai penyokong.
SEE!!! there is another game plays here. semalam komen sebagai coach, pagi ni komen sebagai penyokong...

Sedangkan semalam pun ada yang komen terlalu konfiden. Pagi ni dah nak komen terlalu kondem ke? huhuu..the way you turn out,you just show your real behave actually.*hm.sah.hati manusia memang berbolak balik..

ko nak komen dari aku lagi??
mahap.. aku tak layak untuk komen.

Strategi ni ade pakai malam tadi. Cume kurang berkesan la.

Ok. baiklah.. aku komen atas komen.. huhuhu.. Aku sokong kata pendengar yang cakap kelewatan Safee Sali dimasukkan antara pendorong game tak cantik sangat.

1st half game, biasa la. kita diasak dan kita  tahan2kan.
namun yang tak dapat ditahan, beberapa pemain sudah menerima layangan kad kuning.
lagi membengangkan, apabila Fadli Shas menang kad merah. Adui...Aku berpendapat, kerna emosi kot menyebabkan dia mengeluarkan kata2 berkenaan lalu menerima kad kedua dan langsung kad merah apabila aidil cuba mendapatkan penjelasan dari Pengadil.

haha.. kalau diulang tayang pada babak itu, memang la kita tak dengar apa perkataan sebenar yang diucapkan Fadli Shas, cuma kalau orang tengok gerak bibir die kan... "peep starts judge..ok.stop it.

Walaubagaimana pun, pada aku mungkin kerana pemain bangkok yang mulakan minta penjelasan dari Fadli. Dan setahu aku, orang thailand ni pon macam orang korea so intornasi percakapan mereka bole buat kita rasa tergugat emosi lalu potensi membidas dengan kata2 yang melukakan adalah tinggi.

frankly speaking, we need to adapt with the differences 
oleh kerana perkara dah berlaku, maka strategy penyokong pon bermula. hah!ni la strategy penyokong..

they stop look. they start listen all the condemn on HM.
 We can't ease predict the result at the end because this is football!okeh. Tapi aku sangat gembira dengan 2nd half game, they perform very well. sangat suka!*maafla. mungkin aku suka orang yang aktif kot.

they know their ability and they fit to all the possibility
                                             
Pada aku walaupon kita bermain tanpa seorang pemain, kita masih lagi larat. ditambah aksi bersilat matyo semalam, haha.. memang tak ku sangka.tidak ku duga.
namun, aku lagi suka cakap berkenaan freekick semalam sepatutnya kita boleh skor. tapi takpe la.. a good try.nice shot.*ya.im try to be sweet tongue...

so far, so good. ya good to gain your spirit to keep up studying all the possibility.

aku rasa kita sangat perlu fix strategy kita la. yang penyokong tegar di sisi gelap, akan cakap time to you back off RG.
aku tak rasa itu yang perlu. Pertukaran coach hanyalah applicable di team football negara2 besar dan memang power. di malaysia, perkara ini tak sepatutnya berlaku since *ko hingat ni pilihanraya ke, nak undi sapa naik, sapa tuon.*jangan politikkan suasana.

ye.same-same. 

kita perlu elakkan situasi team eksperimen. ye. maksud aku, team kita ni patot lebih bersedia. bukan bila nak AFF baru build team. Tapi sebelum AFF, da memang appoint people who deserve for it.di sisi tak baik, ini mungkin akan demotivated chances pemain malaysia lain nak perform well.
Tapi ingat.. kepada pemain2 kita,percayalah. rezeki Allah bagi. Lain orang lain periuknya kalau sama periuknya, belom tentu sama isinya.
termenung tak bererti tanpa berfikir dan bertindak


ok back to the story, team untuk AFF memang perlu disediakan lebih awal. kemudian cuba kalau kita main dengan both side strategy. yang mana, bermula dengan less people to the full house than less it back. kita harus elakkan players reactive to the game.sila act aktifkan diri.. kalau kata eksperimen, jam tu la ko nak try, jam tu la ko nak skor, memang cari nahas la. ko ingat penyokong nak respect ko ke. dah la lagi penat ko buat strategy, lagi penat pemain kita praktis & bermain, lagi penat la ko nak dengar celotehan peminat fanatik condemn football kite, wei.

be proper, fixed kan player dlu, fitkan mereka dengan mempelbagaikan constant. bermula dengan bermain dengan kurang pemain. kurangkan masa (nak bagi praktis on minute kecederaan tu).kurangkan potensi terlalu depend pada situasi( kemon la.pelbagaikan place to well adapt with it.. takkan sebab praktis dalam bendang pon nak kecoh..huhu) tempat bermain takkan menjatuhkan skill kita ok.. tak kesahla dengan rumput padang tak ori ke..cuaca yang sejuk ke.kita mesti kne unbeatable. macam kata-kata orang dedulu, "‘Benih yang baik kalau di campak ke darat menjadi gunung dan jika dicampak ke laut menjadi pulau"
tak salah kalau kita mulakan usaha menjadi benih jenis ni. inshaAllah. 2 tahun dari sekarang segalanya memungkinkan kita. dan ingatlah

ankabut2
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? [al-Ankabut: 2]


kurangkan kontrolversi atau fokuskan masing2 dengan mision dan vision (bermula dengan attitude, langua dan skill).niat nak wakil negara ni kene betul. kalau niat je takbetol, image negara kita semakin merundum la. *haish. tapi kenapa la kite nye pemain dihantar sorang demi sorang sahaja ke kelab luar ye.
di sini juga aku suka tekankan, pemain mestilah bersedia untuk faham langua dan intornasi other country. okeh je kalau tak paham.yang penting, diam. diam bukan tanda kalah ok. diam itu adalah kemenangan berfikir sebenarnya. kalau kita nak benar2 professional, kita seharusnya respect orang. mungkin da terlewat nak belajar atau kenali negara lain, ditambahkan attitude pemain mereka yang pelbagai. tapi kan lagi beruntung, jika kita hormat orang maka orang akan lebih hormat kita. atau dalam ertikata sebaliknya "do to make people respect us purposely" *tak beremosional or loudly speak with wrong attitude. kita kene put in some softskill to encourage players control emosi then use brain to win the emosional situation. contoh, melihat orang marah maka kita tenang dan bermain dengan lebih baik. namun bila lihat pemain lawan mula bercanggah, kita gunakan masa untuk terus menyerang dan menang.

maksud aku "inner itu penting than outer but even without showing your inner, they must prepare to boost your outer and gain profit." that what we call it strategy.

also must practice to be use play both side strategy.

kita jangan biasakan pemain bermain dengan to stay fit with kekurangan ability pemain sesama pemain. ini mengurangkan potensi kita bermain hanya depend skill member. cuba kita fix it to play based on the less. the less, the merrier. sebab kebolehan hanya dapat dicungkil dengan kekurangan kan. make it possible, ok. *macam motivator la plak,hahaha.. cara bermain dengan kekurangan ahli team ini, nak pastikan we polish our players from all side. They must adapt theirselves to be skillful in any possible with trying to contribute more in game. then, with God wills they will perform to prepare their selves very well. inshaAllah.



 ya. ada juga yang cakap kita fizikalnya kecil maka memberi kelebihan kepada pemain lain. please stop it! itu bukan masalah.. aku tengok itu kelebihan, kalau tak masakan la ada pepatah "kecik-kecik, cili api". kita harus make it real, okeh! satu langkah mereka bersamaan satu langkah kita. tapi itu bukan penghalang. kalau boleh tu, apa2 pon kita mesti boleh. semangat kesukanan mesti TINGGI beb dan semangat yang berisi STRATEGI. dan dengan semangat itu la hidup. kita hidup untuk belajar.
kalau orang cakap ko nye pisau kecik, tak bermaksud ia kurang power beb. kalau kau tahu point yang bagus, the damage will worth it. or it will make the opponent badly injured.. *ye.aku gunakan antagonis charactor untuk memudahkan pemahaman korang.if you do, if you still not..what can i say..hee
well the critical thinking is what is the best solution that you gain from it.
jadilah harimau yang berjaga-jaga.bukan hanya pada musuhnya, juga pada ahlinya.(yang ni nak pesan gak, jauhi RASUAH okeh!)

listen it till the end.

bila listening = learning maka wisely listen to gain it. pepatah cina cakap " no pain, no gain ".. that why kita perlu terus berusaha dan berusaha. sesungguhnya diam itu memang banyak hikmahnya. tapi diam-diam biarlah, diam ubi berisi. aku lagi suka ingatkan cerita ulamak dahulu yang berjaya mengasingkan input bernas dalam pelbagai situatisi. maksud aku, asingkan yang keruh dan ambil yang jernih. banyak-banyakkan berfikir dan bina potensi diri.


gajah belum dapat kita jinakkan.

Ko ingat senang ke nak jadi professional player? agghhh.., semuanya mungkin. dan "you should never say never!!" beat it. believe you can do it because you always ready to say this "yah!i did it. yah! i make it well"

dan situasi dalam padang mestilah penuh strategi .
trial and error.
itu adalah misi yang betol lagi benar. biasakan yang betol, akan membuatkan kita betolkan yang biasa.
sesi trial and error mestilah bertepatan dengan masa. ia bukanlah terlewat untuk dikenalpasti tetapi terlalu lama tidak diuji. lagi aku tekankan kita seharusnya lebih bersedia tanpa memikirkan masanya.
apatah lagi usah mudah selesa kerana sedikit usaha. bila kita usaha dengan kualiti, maka ranking sendiri akan cari kita. baiki usaha kita.


many things need to be done

 sebagai orang islam dengan itu, jagailah solatmu.

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk ” – Surah Al-Baqarah ayat 45

dan tawarkan usahamu agar bertawakal pada Tuhanmu,

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” – Surah At-Taubah ayat 129
jauhi putus asa dalam apa jua rencana dari itu,
“.. dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir. ” – Surah Yusuf ayat 12


pepatah cina "pengalaman adalah guru paling tegas dalam hidup. ia memberi pengajaran setelah ditimpa ujian"
dan itulah namanya RAHMAT UJIAN.


Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Insyirah ayat 5 hingga 6 yang bermaksud: "Kerana sesungguhnya sesudah kesusahan itu, ada kemudahan(5). Sesungguhnya sesudah kesusahan itu ada kemudahan(6)."
Lalu Nabi SAW bersabda:
"Bergembiralah (hai orang-orang mukmin) kelak datang kemudahan bagi kalian, kerana satu kesulitan sekali-kali tidak akan dapat mengalahkan dua kemudahan".

semoga kita tergolong dikalangan mereka yang beriman dan berfikir. amin.

Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin