Skip to main content

HM menyingai

Assalammualaikum dan sari berita di belog ini...

Alhamdulillah... seperti  tajuk hari ini... pasti hadek2, hakak2 dan habang2 tertanya2...
bagaimanakah wajah harimau menyingai?

Lebih kurang macam ni la...


Buat pengetahuan anda yang bukan layan bola malaya, malam tadi kita telah bertemu pasukan thai...okeh...hee...
next match, khamis ini- 13/12/12

squad Harimau Malaya.. Tahniah dan Syabas, anda punya taring semakin menyingai sudah.
pagi ni sepanjang perjalanan nak g keje, radio HOT fm telah membincangkan dan meminta komen2 dari pemain kita. Ada juga komen2 dari pendengar setia pasukan negara.



komen saya?
Permainan itu bagus kalau kita konsisten menyerang berbanding bertahan.
Sebab Malaysia ni macam da terlalu familiar dengan permainan BERTAHAN dan TEMBUS..
hadoi.. kalau tembus di pihak lawan, tiada hal.ini tembus di gawang sendiri...
Setiap kali rentak permainan menjadi dari MENYERANG kepada BERTAHAN, setiap kali itu la aku rasa tak selesa.

bukan apa, walaupun kita sudah mendahului dengan 1 gol dari Abe Mat Yo.... tapi pertukaran rentak permainan itu seolah2 tanda2 sudah mula selesa dengan kedudukan atau tanda2 pemain mula goyah di pertahanan.. dan akhirnya akan menyebabkan  pihak lawan mengambil kesempatan.

haisshhh... dan paling menggeramkan ada beberapa gol yang sepatutnya kita dapat lagi semalam, mula2 yang Azamudin dan Mahali..begitu juga abg safee nye cubaan yg tak berapa nak jadi....lagi lagi memdebarkan bila corner shot di minit2 akhir... Adoiyaiiiiiii....

Tak tahu kenapa. Aku mula geram kalau squad kita hanya menang sekadar 3-2, 2-1.... sebab bagi aku kan lebih baik jika kita DUA langkah di depan lawan berbanding SATU langkah sahaja. Yela... Alang2 nak ahead.. biarla kasik jauh2 sikit abg2 ku (mate control ayu...nak panggil abe kan.*bole jadi sesak napas jap...ohh.hoii!haha).
kalau main timbal balik, strategi AHEAD 2 STEP FURTHER kan LEBIH BERBALOI dan boleh dianggap halfway KUNCI MATI the opponent team......... *harap2 dah panggil abang ni,mereka motivated nak buktikan prestasi lg baik nt... ^^)

Hai hencik2 abang, saya mungkin memang takpandai main bola... tapi tak pandai main bola jaring je la..setakat bola sepak2, biasa gak la...sejak dari dalam rahim, praktis menendang2..(heeheee..*sumpah tak tipu.)

Watch out.....Watchaaaaa!!!
Hasil daripada banyak2 komen penyokong di HOT fm pagi tadi la, saya tak setuju la bila ada penyokong cakap lebih kurang camni " main tak konsisten tuh takpe la.janji kite da menang..mahupun kedudukan kita dengan thai dah boleh di beat di rank dunia" (itu komen dia bila deejay, tanya komen tentang ke tak konsisten games sikit malam tadi)

bagi aku la, konsisten ni adalah perkara penting dalam mana-mana professional. Sebab bagaimana kita nak menilai diri kita kalaau kita sendiri tak konsisten. Walaupun dalam bola sepak, ada beberapa medium penting yang menbuatkan komposit pasukan menjadi teguh tapi konsisten itu memang penting. Yela..kalau nak harap basic play ade TEAMWORK,for keep CATCH UP, keep CHASING, keep PASSING, keep DEFEND keep STRIKE, pastu campur dengan STAMINA tapi takde STRATEGI pon TAK MENJADI GAME ko, bro.
Kite kene ade TEAMWORK, STAMINA, STRATEGI dan paling penting mesti ade KONSISTEN dalam memperbaiki rekod yang ada dan masa yang sama mengelakkan perkara yang melemahkan 3 main point tadi.

Konsisten ini lebih kurang macam kick power atau potensi untuk mencantikkan graf liner dalam math. tapi sebenarnye bole jadi curve graf gak... kalau  teror maths dan betul formulanya, konsisten ditambah dengan jitu yang tinggi confim boleh cantik graf cuma aku tak pasti la orang2 lain bole paham ke sebab lom masuk time factor lagi. InshaAllah,percayala.. setiap strategi permainan kita mesti kene lebih baik.

Bila cakap pasal jitu, persis pon membantu, tapi kalau cakap jitu itu dia lebih hampir kepada motip utama (MENCIPTA GOL)..

persis itu umpama
 1. tendang tak jadi, hantaran dekat xcatchup, hantaran jauh ok2 la.
 2. tendangan menjadi, hantaran dekat x ok, hantaran jauh pon x ok
 3. tendangan, hantaran jauh dan dekat yang kadang jadi,kadang takjadi

persis ni lebih kurang perlu lebih banyak praktis la, nak kene gain lebih momentum mase build up team la and menten stamina lak la.

namun KONSISTEN yang kita nak maksudkan kita nak AKTIF bukan REAKTIF players.
Aktif player - cari gol dan terus cari gol lagi walau dah gol. (CARI PELUANG dan SCORE PELUANG TU dan CARIK GOL LAGI)
Reaktif Player - cari gol, selesa dan disumbat gol oleh oppenet, baru cari gol lagi. ATAU situasi yang diikat oppenent baru nak cari gol..(TUNGGU PELUANG DAN KALAU LUCK, SCORE PELUANG TU)

SENANG cite, KONSISTEN ni penting. Macam melaksanakan solat 5 kali sehari semalam. takde skip dan takde lewat2 maupon terlajak waktu. BARU LA PRO, kan... Bila ada konsisten, baru ada mutu la beb.. kalau tak de menunjukkan konsisten, seolah2 kau hanya mengharap tuah tanpa berusaha lagi teruk kau da buat generasi kita masih percaya pada nasib...takkan da lupa nasib itu boleh diubah...dengan syarat kita sendiri yang mengubahnya. Allah berfirman "

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)..  maka, tak salah mencuba. malah tak rugi kalau terus berusaha.


bagi pemain sendiri, aku tak pasti la komen atau komplain yang macam mana nak diresponkan, memang la mereka yang bermain dan beraksi di padang. Kita sebagai orang sorak, tak bole buat apa2 kat luar padang. Namun, komen dan pandangan anda kadang memberi peransang kepada mereka. Jadi, kepada penyokong sila2 la berkomen2 yg membina dan kalau nak tajam sangat pon bila pakai laser yang tembus di telinga kanan terus ke telinga kiri, jangan pulak di "lasernye" kat mata dan kepala pemain2 di atas padang...sila paham, okeh..!
condemning football games is not about u bored and u doing just for entertain -ve group of peeps.

aku tak pasti la orang lain nak cakap ape. komen dan komplain dari peminat boleh jadi racun kepada squad kita dan akan memberi kelebihan situasi kepada pihak satu lagi. tapi percayalah, penyokong kita ni..marah2 sayang. cuma ada la batas2nya kan...


syabas mera bebehhh....

 "Dalam derita ada bahagia , Dalam gembira mungkin terselit duka"rahmat ujian-mestica

masa sekarang gak, masih aku tak lupa juga pada serangan di GAZA. semoga kita prihatin terhadap isu ini ya..kalau mampu boikot, sila boikot produk mekdi dan starbak...ala hentikan demand kita kpd produk mereka, tak susah sangat nak jadi umat prihatin kan...sedarlah wahai insan. (^^D)

mari-mari menderma.hulurkan tangan, ringankan  beban...


kalau tak sempat nak dermakan uwang, titipkan doa pon boleh juga.
moga2 kemenangan berpihak di tangan orang muslim ini..

Ya Allah. Selamatkan iman kami, Lindungilah tanah kami. dan  hantarkanlah anjing2 Mu agar  kemenangan berpihak kepada kami.
hingga sini dahulu, update di kali ini. terima kasih daun keladi, ada umor sambung lagi.

Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad