Thursday, January 31, 2013

Sebelumnya ~alkisah Nona Rau~


Assalammualaikum..

Semalam gaji masuk! Alhamdulillah. Dapat la men”top-up” lalu menelefon cik Rau untuk update serba sikit tentang miskal yang ari tu. Paling penting dapat grab chance nak mintak permisi untuk make entry about her wedd.


Kami kenal masa semesta satu di sesi june-dis 2006. Satu kelas..her name Siti Raudah. Taman Syurga.. namun nickname yang diberi oleh cik rau adalah RAU.. dan tak percaya.. kami satu kampong. Our granny sekampung.hahaa. *paling sukar dipercayai.satu jalan dalam kampong tu….aduh.kechik nye dunia.

She is the one who always ask me many things. Satu yang aku paling ingat kami pernah bincangkan tentang “bestfriend and boyish being bff”.

 rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud perumpamaan dua orang yang bersaudara adalah seperti dua tangan,yang satu membersihkan yang lainnya (riwayat al dailami)


Aku dilahirkan agak awal maka bergeng dengan abang adik juga sepupu2 lelaki. So, that topic much uninterested to relay with myself. Cik rau pula dilahirkan dengan keadaan satu2nya perempuan but she more feminine than me. On dat particular time being, she ask me about who is my besties. I answer I got no girlfriend and more update with my boyfriend. Cik rau blabling… bla..bla..bla..bla… tapi yang aku tahu point dier tak puas hati tentang kawan yang baik bagi aku adalah boy sebab perempuan akan meninggalkan sahabatnya setelah berpunya kekasih hati. lagipon memang fakta kan, perempuan banyak kelemahan dan dari pengamatan mak aku; perempuan punya cemburu walau sesama perempuan.*ini yang aku tak tahan selain dari merajuk minta pujok..

bersahabat dengan orang yang soleh dengan orang yang jahat sepeti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi yang menghembus bara api. pengedar minyak wangi,samaada ia memberi anda sebahagian ataupun anda membeli bau bauan daripadanya ataupun sekurang kurangnya anda mendapat juga bau wangi daripadanya. manakala tukang besi pula ,ia akan menyebabkan pakaian anda terbakar ataupun anda mendapat bau yang kurang enak atas hembusan bara apinya (riwayat abu daud)

masa tu, aku tak tahu kenapa cik rau bincangkan hal ini.tambah cik Mas yang masa tu pon berkomen itu ini... tapi yang aku tahu…

“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Tambahan pula aku pernah terbaca- jika kamu ingin tahu bagaimana anakmu, maka selidikilah teman2 nya.. Maka aku memang aku macam ni. Lagipun kalau pernah baca tentang wasiat Luqman Nur hakim berkenaan :

Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

Korang pernah dengar cerita “ kalau kau mahu tahu seorang itu bagaimana maka bawalah ia bermusafir”. Inilah antara saudara yang ku temui dalam pemusafiran di arena diplomanian. dari tika itu, kami masih bersahabat hingga sekarang.  Banyak perkara gak baik yang aku pelajari dari roommate. Dari tidak sebilik jadi sebilik, dari melawat hingga setiap hari tolak Cik Mas wilcha gi kelas,buat aerobik la,handle asimen la dan pernah berselisih di atas pihak yang berbeza, taklupa gak...ade dapat sedikit pendedahan dunia perempuan,anak dan wanita…heheee...tapi yang paling seronok, aku dapat explore skill nak jadi mastermind for making peep surprise... *btw thanks rau for da moment I give me cd ceramah “jodoh" on my 2*th bestday. 


Da-da… sampai sini dahulu.
nanti aku update detik melewati detik akhir membujang cik rau lak.puan rau.

Wassalam~~

No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"