Skip to main content

with the too little,then will it earn the more one.


Assalammualaikum...

After quite a long time...
dah lama tak update tentang sajak2 aku.
maaf..
terlalu kesibukan..

sumber ikim.fm (facebook)

ok.tajuk titipan sajak yang kali ni adalah :
SEANDAINYA BUKAN AKU..


seandainya aku bukan aku...
ku dongakkan kepala...
aku mahu jadi merpati putih..
terbangnya tinggi..jauhnya pergi..
namun ia kan kembali satu hari nanti.

seandainya aku bukan aku...
ku lihat al-nabatu pula...
aku mahu jadi semalu..
durinya beribu, bunganya halus-halus,
mengalas kaki durjana dari menghentak bumi.

seandainya aku bukan aku...
aku taknak chrysanthemum mahupun carnation,
daisy.indah pada nama dan rupa.
sayang bunga tahan seminggu sahaja.
tapi kan berulang kuntum mekar berbagai warna..

seandainya aku bukan aku...
*Hayawan comel manja dan berkeliaran,
aku mungkin kucing,
oh.tuhan...itukah aku.

seandainya aku bukan aku
aku nak jadi graviti,
mengekalkan semua ciptaannya,
bagai paksi lutsinar di bimasakti.

seandainya aku bukan aku,
aku mungkin langit,
santai melihat ikan berkejaran,
sesekali memberi amaran hujan.

Syukurnya Aku adalah aku.
manusia berakal juga menggali ilmu,
tugasnya mengadap Allah yang satu,
sebagai anak, ibu,isteri, menantu, cucu jua sahabat mu.

Syukurlah aku adalah aku,
memimpin hati mencari ilahi,
sedang moyang ku adam ahli syurgawi,
dihantar ke dunia untuk diuji.

Syukurlah aku adalah aku,
Menjana 4I berhati-hati,
bersangka baik dengan ya rabbi,
berbaik-baik mentauliahkan nurani.

Syukurlah aku adalah aku,
menyusuri laluan penuh liku,
meneliti kesan akan datang dan dahulu,
mengkaji AlQuran mu sirah kaum satu per satu.

Syukurlah aku adalah aku,
berusaha mengamal Sunnah kekasih Mu,
bersendirian di mata dan tidak di sekali jauh dari Mu,
yang tak lama hinggap dunia itu.

Syukurlah aku adalah aku,
Usah Kau hidupkan jemu,hasad, tamak dan cemburu,
lingkungkan aku dengan ahli syurga mu,
aku tidak mahu neraka menjadi hak aku..

Syukur aku adalah aku,
mengkaji syair iman terdahulu,
memuji dan menangis akan kelemahanku,
sedang kunci pada kami adalah akal dan ilmu.

Syukurlah aku adalah aku,
andai kekasihMu bagai AlQuran hidup,
andai pernah Muhammad (s.a.w) memuji Muaz bin Jabbal,
andai pernah Balqis mengucap syahadah,
andai Zulaikha takmampu menolak cinta Yusuf,
andai taubat Yunus akhirnya diampuni Allah,
namun andai aku belom punyai ilmu,
berikan aku berakhlak yang baik,
aku takut taubatku taksempat menjengahmu.
andai benar tiada khilaf,
akulah golongan akhir zaman yang bertuah,
melata di segenap udara,
merayap di pelusuk negeri,
memikir akan kebesaran Tuhanku,
yang diMasyar ia dibolehkan menerima syafaat Rasulnya,
dan dahulunya di dunia,
tanpa ragu dengan sirah kerajaan terdahulu.
tanpa cela terus membenarkan kerajaan Arasyd Mu
dan tanpa sesal dengan apa adanya aku.

*hayawan - haiwan
*al-nabatu - tumbuhan
*3I- Islam,ihsan, ikhlas, iman


di sini saya garapkan sedikit untaian tema sajak yang mengaudit diri.
seandai seorang manusia dan ia mengandaikan bila dia bukanlah di golongan manusia.
seperti yang kita tahu akan Firman Allah Ta’ala:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون
“Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.” (QS. Adz –Dzariyat: 56 )

sehingga ciptaan ini pernah ditanya oleh malaikat akan kewujudannya

 “Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku jadikan di bumi seorang Khalifah. Berkata Malaikat: Adakah Engkau hendak jadikan di muka bumi ini orang yang melakukan kerosakan dan menumpahkan darah, sedangkan kami sentiasa bertasbih dan bertaqdis dengan memuji Engkau? Jawab Allah: Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.” (Al-Baqarah:30)

bagaimana kita menghabiskan hayat ini?
“Wahai sekelian manusia, jika kamu masih ragu-ragu terhadap hari Qiamat, sesungguhnya Kami (Allah Subhanahuwata’ala) telah jadikan kamu dari tanah, kemudian daripada air mani, dari air mani menjadi darah sampai ia menjadi sepotong daging yang telah sempurna kejadiannya dan yang belum sempurna, supaya Kami beri keterangan kepada kamu dan Kami tetapkan di dalam kandungan (rahim) ibu mengikut kehendak Kami, sampailah waktu tertentu maka Kami keluarkan kamu dari kandungan ibumu menjadi kanak-kanak sampai kamu menjadi orang dewasa. Di antara kamu ada yang dimatikan dan ada yang dipanjangkan hidupnya sampai terlalu tua hingga tidak mengetahui apa-apa sedangkan sebelumnya kamu mengetahui “ (Surah Al Hajj ayat 5)
sekembalinya kepada Allah.. 
“Sesungguhnya kepada Rab (Allah) kesudahan kamu (tempat kembali). Dialah yang membuatkan kamu tertawa dan Dia juga yang membuatkan kamu menangis. Dialah yang mematikan kamu dan menghidupkan kamu kembali “ (Surah An Najm ayat 42 – 44 )
dan
"Janganlah kamu menuruti apa yang tidak kamu ketahui kerana pendengaran, penglihatan dan hati akan dipertanggungjawabkan. (Surah Al Israa', ayat 36)
di zaman serba terpelajar dan dengan rasa ingin belajar..
"dan tidaklah mengingati Allah itu kecuali orang yang berilmu"(Surah Al Baqarah, ayat 269)
maka
"sederhanakan jalanmu dan lunakkanlah suaramu (surah Lukman, ayat 19)
dan 
"tiada satu pun ucapan kecuali adanya Raqib dan atid" (surah Al Kaaf, ayat 18)
marilah..
"Bacalah apa-apa yang mudah dari Al-Quran (surah Al-Muzammil, ayat 20)
kajilah alam..
"dengan tanda bintang-bintang, mereka mengetahui petunjuk" (surah Al- Nahl, ayat 16)
eksperimen alam akan mengungkap hipotesis agar
"Katakan kepada orang mukmin, tundukkan pandangan mereka" (surah An- Nur, ayat 30)
kesimpulan doa pada hari ini,
"Ya Allah, limpahkanlah kami kesabaran, kukuhkanlah langkah kami dan bantulah kami menghadapi orang-orang kafir"  (surah Al-Baqarah, ayat 250)


as my tittle as the above
..a little syukur..just like a bit zikir...
keep us on the right track.
it just like a single sen, that make the figure meet thousand.
Sampai sini dahulu.
Moga bermanfaat.
Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

i need activity then i create one.

assalammualaikum.w.b.tseriusli i need activity since this is my first year i graduate from any class.
well.
i such bussy lover.
i bet maybe im miss bee.bee an insect.
or bee is only kindda flies that such.bussy.
bussy.
bussy.
personal
and personally
systematic.ya.
home or office.
i really mean for the both place.here in yongpeng,
i got to many workaholic teammate.
there is my family away.
gimme kidda homesick.
and they push me to find a love in here.go to him.approach.get married and built family...but i just dont accept rejection.i dont know what is approach.how was a love desrcibe you there best except a commitment.love the commitment and just dont know who like or admire me in here.i found im not adorable one too.i have too many weakest point.myskin is not flawless.im not too strong.would him love me the same of me.while without their consent
im get into my cave. wherebout here..i just create my own activity
and fairy tales.
the fairy tales start with create a good memoriea among …

PRINCE DIER..PRINCE AKU...

cececehh....
mentang2 la da lepas satu paper...
ilang ye angin 'kuskus' ko.....
hehee...

paper tadi??emmm....
aku da wat seadanya..MY BEST la.....jadi aku harap jawapan aku sume
dapat dibaca,disemak
dan diberi markah sebaik yang mungkin...
orang cakap kalau lulus pon OK da...tapi kalau A+ lagi OK...hehee (^_^)y

emmm..berkenaan tarikh keramat hari ini..29.04.2011....
sesuai sangat dengan tjuk topik..PRINCE DIER...PRINCE AKU...
tau kan sape...
sape lagi kalau bukan KATE MIDDLETON...
prince dier...betol2 prince...
baik..tough...hensem...
ala2 prince charming sume orang la...
....

...


...




eeemmmmm.....
tengok la muka PRINCE DIER..

nama : PRINCE WILLIAM BESTday : 21 June 1982 His Ma & Pa : Prince Charles and Princess Diana (ELDER SON)
His Study on : Geography, Biology, History
His Achievement :  1.He is an avid sportsman, and was chosen to be President of England’s Football Association.  2.He is also the Vice Royal Patron of the Welsh Rugby Union.
3.Prince William continues to foll…

2016 heading to 2017

2016..
sorotan 2016..
terlalu pantas berlalu..
tak sempat nak review mungkin.
pepon about 9 minit before 2017.
the up coming future comes with prosperity.
and for sure, every person shall be pray
2017.please do better for us.


hujung tahun dgn handphone yang rosak.
pakai phone ayah temporary.

mengharap ada peluang bonus
untuk telefon baru..
insha Allah.
amin.