Skip to main content

make an ideal weight....~

hai...
hemmmm...
sape suke makan boleh la teruskan pembacaan di ENTRY ini...

cuti...cuti....dan cuti...
...
hehee..
kalau terjaga malam pon buleh selongkar dapor...
bukan nak minum ayak putih je...
tapi nak carik makanan...
hehehee...



hemmm....bercerita tentang berat nih..
berat ideal terletak pada BMI yang sesuai...
BMI itu ape? ye...body mass index..
aku ingat lagi kali pertama tahu tentan BMI mase blaja PJK (pen.jasmani & ksiatan) kat sekolah..
mase tuh tingkatan 4...
mengong...
satu kelas semangat giler..
timbang dan ukur tinggi..

BMI nih macam sistem isipadu ke ape ek....
diernye formula sebagai berat dibahagi dengan tinggi kuasa dua...


kenape mesti diwujudkan BMI??
emmm...BMI ni untuk tahu sejaoh ane kesehatan sesorang berdasarkan berat dan tinggi...

yela...manusia nih macam berat dan berbagai2 tinggi menggalahnye kan..
so....wujud la sorang insan name Adolphe Quelet mengformulakan sistem ini..
di belgium, mulanya ia dikenali sebagai Quelet Formula...
formula ini berfungsi untuk mengenalpasti keadaan kesehatan 'obersiti ' seseorang..
hemmm....



secara internationalnya....
BMI boleh dikire sama ada melalui pounds atau pon Kg..

Pounds dan Kg???
yeee...
aku pon tak tau kenape orang putih suke guna pound...
dan mostly orang malaysia pakai Kg....
mungkin bukan sahaja
adat  bahasa yang membezakan kita
malah tahap tulang serangka yang berbeza...
dan ketepuan tulang manusia pon berlainan
merentasi antara benua2 kot....


dan pembacaan di wiki2..berkataa..Quelet formula penah menjadi kontrolversi
sebab ia adalah jurnal kesihatan pertama yang meringkaskan perubatan kesihatan dalam bahasa numeric..
apapun berlaku...
sekurang2nya formula ni dapat meringkaskan minda kita sebagai manusia kepada satu kepekaan tahap kegemukkan dan
kekurusssannn masing-masing...
....hemmm......

klu kire melalui pounds : lbs X 703 kendian bahagikan kepada m kuasa dua..
klu kire melaui Kg : Kg dibahagi terus dengan m kuasa dua..
hasil dari formula ini gak...
kite akan dapat merumuskan kepada.....
  •  UNDERWEIGHT - Kurang Normal : under 18.5
  •  NORMAL : 18.5m - 24.9
  • OVERWEIGHT : 25- 29.9
  • OBERSITI : 30 ke atas

heeemmmm....tapi formula nih dikatakan tak sesuai untuk perempuan mengandung, ahli sukan yang aktif dan.......mereka yang kurang 18 tahun...
kihkihkih...
*maksudnya untuk 18 tahun ade cara lain...so, sesape yang bawah 18 tahun tuh..kne explore sendiri kt internet nih la ek..aku tak hingat daa..


so.....untuk berat badan ideal ni la..
makan...makan...dan makan......menjadi kekuncinya...

lebih-lebih lagi yang dah hampir 10tahun BMI aku berstatus UNDERWEIGHT nih...hahahaa...

jangan pelik or buat-buat tak kenal aku
kalau tetibe jumpe muka sudah bulat k..
sila bersapa2 macam biasa k...

hemmm....yeke???
skrg da bulat ke???
entah la pok hencik..mok hencik...
itu tengok mate orang dan jarak tempoh tidak bertemu kot..

heheheee...


dan sekarang aku rase sangat teringin macam nak makan GCB...
kuikuikui..

tengok la nanti..
kalau ade geng...
nak g try GCB...
hemmmmmmmmm........>smile really want it<


k la...
itu sahaja wat mase nih...
*saje nk update gak..walaupon satu pic pon takley upload sebab internet prob...huhuukk....


xsabar nak try GCB...hope ade org bawak!!.heheee

nite korang....jangan lupe check BMI korang tau..~~

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad