Skip to main content

My Love And Only

Alkisah 2014, insan yang tersayang kembali ke rahmatullah.

Hiba!
Jelas sebak menyelubungi seisi rumah.
Insan yang dulu mencapai batang mop..dengan gaya ingin mengejar cucu yang heboh bermain baling seliper di laman rumah nya.
Insan yang dahulunya menghayun buaian sedang aku masih bayi.
Insan yang kejut subuh dengan menggaru2 tapak kaki cucu2nya.
Insan yang dulu masa sihatnya di kala petang menjelma diisi dengan menyiapkan potong cili, kupas kulit bawang, ayam rebus, potong kentang...atau pilih kacang hijau di berandah rumah, asah pisau menoreh pakcik...
Sebelum magrib tiba insan itu juga usai memberi ayam itik makan di belakang rumah...
Insan cekal itu redha dengan pemergian sang suami yang mengadap illahi 22tahun dulu..
Insan yang sama tidak pernah mahu mengerjakan umrah atau haji lagi sekali setelah sang suami tidak sempat menunaikan rukun itu setelah membenarkann isterinya menyempurnakannya,
Insan yang merajuk bila anak menantu mahupon cucu pulang tanpa menjamah nasi di rumahnya,
Insan yang menemani cucu pulang walau hanya dengan menunggu di tangga paling tak kurang menongkatkan dagu di tembok berandah rumah,
Insan yang taklupa detik zaman jepun,  zaman suaminya, zaman nazam malah zaman mengerjakan haji nya.
Insan yang tabah cekal dan kuat menjadi mak, nenek, oyang sebagai rujukan dan sumber galakan,
Insan ini juga yang tiada membenarkan cucu2 rapatnya kawin sebelum tamat belajar.
Insan inilah yang berjuang hingga uzurnya menelan pahit meragut esakan saat kucupan terakhir di wajahnya.
Kerinduan bertaut dengan AlFatihah. Semoga Allah memberkati ruhNya dan menjanjikan keluarga Merah binti Hawa bersama kumpul di syurga.
Amin....

Nota tumit : setiap yang pergi takkan kembali.setiap yang bernyawa akhirnya kan mati.Innalillah.... DariNya kita datang dan kepadaNya kita kan kembali.

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad