Skip to main content

kauterkenebeb..


Assalammualaikum..

amin...

Alhamdulillah.. berlalu sudah lagi satu kali cuti panjang (sabtu,ahad,isnin,selase) dalam tahun serba terkini ni....

Ok pembaca. kenapa tajuk macam tu...

bestfriend does it for many time-i guest.


hehee... sebenarnya semakin berusia ni..semakin ramai kawan kita yang kawin... dan taklupa juga yang sudah berisi... *almaklumlah..dah kawin kan..syukur rezeki mereka berkembang pesat. :)
Ada juga kawan-kawan yang sibuk menjana pendapatan sampingan..
tak kesah la apa2pon, semoga rezekinya suci lg mensucikan la.. *moga biarlah rezeki yg halalun toiyiban (halal dan terbaik)

Oleh kerana kesibukan harian yang bertambah di kalangan geng kitorang...termasuk aku..
Maka beberapa hari ini, kami pun ber update.
Zaman internet la katakan...semua nak save kredit. Pakai Whatsapp beb... Whatsapp... *aku je panggil Whatsapo..hee

neither u showing or not..

Dijadikan cerita yang berbahasa, biasalah orang kalau da lama tak kontak kan.. Maka mereka2 ini pon menyapa aku terlebih dahulu..Beri salam dan tanya khabar.. lepas tu terus tanya camni "lama menghilang, dah nak kawin ke?"

hehee... Kawin..kawin..kawin... entah apa2 je korang ni.

"tapi bila delete HATE , u get bestfriend more kan.."


hm.aku pon membalas "yep.ni nak menjempot la ni"... Dengan teruja masing2 bertanya bila?kahwin ke tunang ni?"

haha. haish.kawan-kawan.... umor kita ini memang patot kawin. tapi takde la kawin terdesak.

okeh.aku pon menjawab 30haribulan ni..tunang petang-nikah malam..
Hamik ko.. Keterujaan mereka berganda dengan pertanyaan bertubi siapa, orang mana, jumpa mana dan paling tak tinggal yang mengusik akan kesenyapan bermakna ini. Ada juga yang terus mintak kad! *hmm.. taksedar diri tol aku ni dah melangsungkan satu salahfahaam pada topik besar.

haha.. menjawab soalan2 tersebut dengan "eh.rahsiala", "ni kan kira jempot gak,kad nanti aku anta-bak alamat"

~best thing with bestfriend does, if you were not yet, try to make one..~

dan dalam keterujaan, ada beberapa geng yang cepat tangkap. yela bulan FEB mana ada hari yang 30. maka mulalah tergelak besar bersama.

*takkan la aku nak menambah kalender semata2 hari berbahgia aku.

Apapon, yang sampai post kat Wall Efbi aku tu.
ternyata nak berjasa besar la tunjuk aku ni nak kawin yek.
but still
haha.. sah2.kauterkenebeb.
*dan bukan kau je sebab geng lain pon same..heee 

tak terhingga terima kasih kepada sepupu-sepupu, parents, dan adik2 yang terus bertanya aku tentang kerahsian ini juga.
itu manusia dan ia perlukan sahabat..



yep.
Oleh kerna ia berkaitan perkara besar maka ditegaskan perkara kahwin adalah satu fitrah manusia. Manakala, fitnah adalah suatu yang mengaibkan bagi manusia.
Menyelidiki suatu perkara adalah Wajib kerana ini dapat mengelakkan timbulnya fitnah.
Jawaban setiap kali seorang bujang berikan apabila mendapat soalan kahwin haruslah disantuni.
Bertanya soalan juga ada santunnya kan.

Fitnah boleh terjadi apabila penyebaran perbualan A & B, disalahertikan oleh si C yang tidak mengetahui cerita penuh dan tanpa sebarang risikan lanjut ia tersebar hingga mahupun tidak berlarutan*apatah lagi orang kita selalu pick the main point without any justify on the real situation.. tambah lagi zaman cyber sekarang. Dan ada juga fitnah datang dari salahfaham komunikasi antara A&B juga kan. Ini membuktikan komunikasi punya kepentingan dalam sesebuah organisasi ukhwah tanpa mengira panjang atau pendek jangkamasa terbina ukhwah itu. Oleh itu, dari menjauhi sebarang fitnah dan buruk sangka maka lebih baik yang bertanya dan ditanya menjawab direct - InshaAllah - Doa2kan kami.. *aku rasa itu jawapan yang terbaik buat masa ini.
Dan bagi lain-lain pihak, menjawab "saya tak tahu ", "saya tidak pasti la" , atau "nanti saya tanya dia sendiri" adalah sebaik-baik jawapan yang menyelamatkan dari sebaran fitnah.

Maka kesimpulannya, ayat "sesungguhnya, aku tidak mengetahui" itu ada hikmahnya kan...kan..

^^)

moga kalian tidak salaherti akan kefahaman ini.

 Namun sahabat yang baik...
adalah


Moga kita juga SAHABAT itu.


Sekian, terima kasih..
Wassalam..

*nota tumit : atas faktor hakcipta terpelihara maka nama-nama mereka juga didiamkan di sini . dan bagi yang mengikuti di efbi, ia bukan kamu seorang ye...beberapa orang sebenarnya k. .


Bangun belia!Say it - Kami harta intelek negara!^^)










Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad