Monday, February 04, 2013

.nona roul.

Assalammualaikum...

Haish..cik rau ni tetibe mesej2 lak....bagai tahu2 tengah edit2 pic die....heeee

~be aware.usah digelarkan sahabat dengan gelaran yang tidak disukainya~*nasib baik raoul suke! ^^D

okeh. Alkisah...cik rau a.k.a raoul (sometimes we use raoul as try to be gerlish geng..) ok.she married. some of her habit....


she love to snap pic from car's window.....
and she will did it again...and over again....





ok. take that or leave bout  that...


hmmm... they were not do this till they are marry to each other
believe it or not.. the loved people are blind.
thats why we need to advise and guide them so they not far away from Allah part.
*ini adalah nasihat bagi yang berkenan di kalangan sahabat. ok sahabat2!


~when peep start show off their ring~ *even they bought it themself....hihik


Nabi kita juga mengingatkan, "Bukan termasuk golonganku orang yang merasa khawatir akan terkongkong hidupnya karena menikah, kemudian ia tidak menikah."(HR Ath-Thabrani).
~jangan takut akan kahwin muda ye!~



be apart from person that you love, what is the most hurt thing.
*be ware : sometimes it irrelevent since niat yang salah turn it as a heart's thing actually.saitan itu.saitan menghasut!


Rasulullah Saw. menjanjikan, "Kawinkanlah orang-orang yang masih
sendirian di antara kamu, sesungguhnya Allah akan memperbaiki akhlak mereka,
meluaskan rezeki mereka, dan menambah keluhuran mereka."~buku kado pernikahan,bab08, pg111


love people dont do peliks. love is a care or willingness to take responsible to another person that we want to.~educated peep says.

hee.. there not mention about she/he need to admit and another side need to reply the love letters.i guess!hahaa.. 
*mungkin aku je yang kate macam tu..^^P


"Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan
untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati."
(Surah Ali 'Imran,ayat 154).

Rasulullah Saw. bersabda, "Biasanya wanitadikawini karena empat (hal): karena hartanya, karena kebangsawanannya, karenakecantikan, dan karena agamanya (akhlaknya). Maka pilihlah yang beragama (berakhlak) semoga beruntung usahamu." (HR Bukhari & Muslim, shahih).


Namun, penelitian perkara penting bila sudah niat menikah bukanlah walimahnya.bukan juga hantarannya. bukan rupa mempelai bersama.
tapi...

ISTIKHARAH CINTA KE SYURGA.

Kalau tidak sempat, beristikharah. Anggaplah itu memang jodoh Allah buat mu. Usah ditoleh ke belakang lagi. Usah diikutkan bolak balik hati yang syaitan sukai. Justeru, setelah bernikah..

Tempatkanlah mereka (para istri) di mana kamu
bertempat tinggal menurut kemampuanmu...”
(Al-Qur’an 65: 6)


semoga setelah ber tittle suami-isteri dilindungi dari buruk sangka sesama..


“Waspadalah kalian dari manusia dengan berlaku buruk sangka.”
 (HR Ath- Thabrani dan Ibnu Adi).


dan utamkan kesamaan berbanding menilik akan jurang perbezaan..

"Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia" (Surah Fussilat ayat 34)

Seorang muslim adalah saudara bagi muslim lainnya, tidak menzaliminya dan tidak mengecewakannya (membiarkannya menderita) dan tidak merosakkannya (kehormatan dan nama baiknya). [Hadis Riwayat Muslim]

dan si isteri harus mencontohi Fatimah Az Zhara,

Nabi Saw. bersabda kepada putrinya, Fathimah Az-Zahra, “Kalau Allah
berkehendak, hai Fathimah, pasti batu penggiling itu akan berputar sendiri
untukmu. Tetapi Allah berkehendak mencatat kebaikan-kebaikan untuk dirimu
dan menghapus keburukan-keburukanmu, serta mengangkat derajatmu.

-maksudnya setiap kerja rumah yang isteri/ibu lakukan, ada ganjaran Allah berikan.
*jangan lupa zikir masa basuh beras,kacau lauk pauk, tiupkan doa2 keluarga yang sakinah,mawaddah, wal rahmah... ^^)

dan kepada suami : 

"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampunkan (mereka), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."~surah AtTaghabun, Ayat 14

dan jangan disalah anggap..perhaluskan akan taqwa dek akalmu, kemaskanlah senjata imanmu, dan sedarilah akan

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga). [Surah Ali Imran : 14]

namun yang disingkap oleh Nabi s.a kita...

“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi” [Hadis Riwayat Abu 'Asaakir]

ingatlah jua..

"Alangkah menakjubkan keadaan seorang Mu'min. Setiap persoalan yang dihadapinya selalu menjadi kebaikan. Dan sikap itu tidak bisa dimiliki oleh siapa pun kecuali orang Mu'min. Apabila kegembiraan menghampirinya, dia bersyukur, dan itu menjadi kebaikan baginya. Dan apabila kesusahan menimpanya, dia bersabar, dan itu menjadi kebaikannya baginya." 
(Hadis Riwayat Muslim)


“Apabila kamu telah berkahwin maka sempurnalah sebahagian agama kamu, maka sempurnakanlah lagi sebahagiannya yang lain”. (Mafhum al-hadis)


pada pandangan aku... dengan berkeluargalah kamu kan memperhalusi dakwahmu, iman mu, melabur akan pencen hidup mu (dengan anak yang soleh dan solehah)
 dan kan menggilap legasi generasi khalifah seterusnya..

“Dan ingatlah apa yang dibaca dirumahmu dan hikmah sunnah nabimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Lembut dan Maha Mengetahui.” [Surah Al-Ahzab : 34]
“Tiap bayi dilahirkan dalam keadaan suci (fitrah-Islam). Ayah dan ibunya lah kelak yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi (penyembah api dan berhala).” [Hadis Riwayat Bukhari]
 “Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak soleh yang berdoa untuknya.” [Hadis Riwayat Muslim]
seterusnya adalah titipan gamba buat mempelai...

~hantaran si teruna kepada daranya~

~balasan si dara kepada siterunanya~



~uolz;;keep the sweet things together~

~atas : rumah AG, bawahnya : rumah Rau~


~kami di rumah Rau:those are diplomanian n bachelorian...heheee ^^P~



 semoga Allah memberkati kalian dan mengumpulkan kalian dengan kebaikan.
Amin...

menikah bukan sahaja menghubungkan 2 keluarga dan mendalamkan isi hikmah dunia dari Allah..


Nota di tumit : adapun nasihat adalah peringatan bagi diri sendiri ini juga..bukan kepada mempelai malah moga bermanfaat kepada pembaca..
harap dapat menerima mempertikai akan pengalaman sendiri kerna saya akan ke takuk isteri suatu hari nanti.... maka hasil dari elusan ilmu Allah..membuka jalan mengenali akan jati diri sebagai insan di belakang seorang suami.
inshaAllah..


Sampai sini dahulu.. Wassalam..



No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"