Monday, July 22, 2013

kebumikan pandangan

Assalammualaikum w.b.t

"wahai org beriman.diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas org sebelum kamu agar kamu bertaqwa"(QS AlBaqarah :183)

membumikan pandangan tidak semudah sebelumnya. aneka hidangan di depan mata takkiralah ia santapan buat mengalas perut mahupun nafsu semata-mata. membumikan pandangan adalah satu sumber penjagaan iman. menjaga hati dari sangkaan (fitnah), memerangi nafsu jiwa dan membela nurani murabbi.

semenjak dua menjak ini, aku sering recall atau flashback the way cara aku mengadaptasi diri di zaman peralihan aku di teknik. (dari sekolah harian agama ke sekolah harian lain sikit dr biasa..sbb skolah teknik). membumikan pandangan itu selalunya aku lakukan.mendiamkan hari itu sering aku ajukan. personaliti ini berjaya menaja imej iman kita.

semasa di sekolah teknik, pemerhatian ku ramai sahabat yang berasal dari sekolah yg sama dan sealiran (sekolah agama). mereka juga begini.. anak mata takmudah jatuh ke mata lain.bicara juga terjamin dengan diam dihujungnya. bila aku fikir2kan.. malu itu sebahagian dr iman.maka menebalkan diri dari tergoda duniawi.

#flashback1,  kajang bertanya ku "ak nk tnye ni.kau dlu sekolah agama ke?"
aku tak igt mataku kemana namun aku igt lg bibir ini menbalas "kenapa kau tanya?".dia balas "sebab aku tengok kau tak penah pandang mata bila bcakap dgn lelaki".aku balas "yep.aku dari sekolah agama".

#flashback2, besau direct cakap kat aku "kau dlu sekolah mana?".aku balas "skolah ehemehem".."aku dah agak skola agama"dia balas. aku balas balik "so?" besau cakap "sebab aku pon skolah agama n ak tgk ko antara yg xmudah berubah tingkah"

dua memori ini segar dalam kotak ingatan aku.dan buatkan ramadhan kali ni, banyak audit tentang aku yang dulu dan aku yg sekarang. membandingkan sebelum dan selepas adalah satu sesi yg mana aku berusaha agar terus memperbaiki diri sendiri.lantas, buat aku berdoa agar adik perempuanku juga mampu mengharungi dunia peralihannya.

"bulan Ramadhan adalah bulan didalamnya diturunkan AlQuran sebagai penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara hak dan batil"(QS AlBaqarah :185)

namun alangkah malangnya bagi manusia seperti aku jika hanya di bulan ramadhan sahaja aku mengaudit diri.
apatahlagi menjadi malang kepada ku,
kerana merugikan diri dalam meniti cebis pengalaman hidup ini.

la illah haillah anta.subbaha naka inni kuntu minalzolimin.
"ya Allah tiada tuhan melainkan dikau.Maha Suci Engkau.Sungguh aku ini termasuk org yg zalim"

rabbana zalamna anfusana wa illam tagfirlana watarhammana lanakunanna minal khasireen.
"Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami dan Engkau tidak mengampuni kami nescaya kami akan menjadi org yg rugi"

semoga Allah memberkati dan melindungi kita.amin

No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"