Skip to main content

kebumikan pandangan

Assalammualaikum w.b.t

"wahai org beriman.diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas org sebelum kamu agar kamu bertaqwa"(QS AlBaqarah :183)

membumikan pandangan tidak semudah sebelumnya. aneka hidangan di depan mata takkiralah ia santapan buat mengalas perut mahupun nafsu semata-mata. membumikan pandangan adalah satu sumber penjagaan iman. menjaga hati dari sangkaan (fitnah), memerangi nafsu jiwa dan membela nurani murabbi.

semenjak dua menjak ini, aku sering recall atau flashback the way cara aku mengadaptasi diri di zaman peralihan aku di teknik. (dari sekolah harian agama ke sekolah harian lain sikit dr biasa..sbb skolah teknik). membumikan pandangan itu selalunya aku lakukan.mendiamkan hari itu sering aku ajukan. personaliti ini berjaya menaja imej iman kita.

semasa di sekolah teknik, pemerhatian ku ramai sahabat yang berasal dari sekolah yg sama dan sealiran (sekolah agama). mereka juga begini.. anak mata takmudah jatuh ke mata lain.bicara juga terjamin dengan diam dihujungnya. bila aku fikir2kan.. malu itu sebahagian dr iman.maka menebalkan diri dari tergoda duniawi.

#flashback1,  kajang bertanya ku "ak nk tnye ni.kau dlu sekolah agama ke?"
aku tak igt mataku kemana namun aku igt lg bibir ini menbalas "kenapa kau tanya?".dia balas "sebab aku tengok kau tak penah pandang mata bila bcakap dgn lelaki".aku balas "yep.aku dari sekolah agama".

#flashback2, besau direct cakap kat aku "kau dlu sekolah mana?".aku balas "skolah ehemehem".."aku dah agak skola agama"dia balas. aku balas balik "so?" besau cakap "sebab aku pon skolah agama n ak tgk ko antara yg xmudah berubah tingkah"

dua memori ini segar dalam kotak ingatan aku.dan buatkan ramadhan kali ni, banyak audit tentang aku yang dulu dan aku yg sekarang. membandingkan sebelum dan selepas adalah satu sesi yg mana aku berusaha agar terus memperbaiki diri sendiri.lantas, buat aku berdoa agar adik perempuanku juga mampu mengharungi dunia peralihannya.

"bulan Ramadhan adalah bulan didalamnya diturunkan AlQuran sebagai penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara hak dan batil"(QS AlBaqarah :185)

namun alangkah malangnya bagi manusia seperti aku jika hanya di bulan ramadhan sahaja aku mengaudit diri.
apatahlagi menjadi malang kepada ku,
kerana merugikan diri dalam meniti cebis pengalaman hidup ini.

la illah haillah anta.subbaha naka inni kuntu minalzolimin.
"ya Allah tiada tuhan melainkan dikau.Maha Suci Engkau.Sungguh aku ini termasuk org yg zalim"

rabbana zalamna anfusana wa illam tagfirlana watarhammana lanakunanna minal khasireen.
"Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami dan Engkau tidak mengampuni kami nescaya kami akan menjadi org yg rugi"

semoga Allah memberkati dan melindungi kita.amin

Comments

Popular posts from this blog

i need activity then i create one.

assalammualaikum.w.b.tseriusli i need activity since this is my first year i graduate from any class.
well.
i such bussy lover.
i bet maybe im miss bee.bee an insect.
or bee is only kindda flies that such.bussy.
bussy.
bussy.
personal
and personally
systematic.ya.
home or office.
i really mean for the both place.here in yongpeng,
i got to many workaholic teammate.
there is my family away.
gimme kidda homesick.
and they push me to find a love in here.go to him.approach.get married and built family...but i just dont accept rejection.i dont know what is approach.how was a love desrcibe you there best except a commitment.love the commitment and just dont know who like or admire me in here.i found im not adorable one too.i have too many weakest point.myskin is not flawless.im not too strong.would him love me the same of me.while without their consent
im get into my cave. wherebout here..i just create my own activity
and fairy tales.
the fairy tales start with create a good memoriea among …

Ogos dan aku.

Assalammualaikum...Kali ni cerita ogos..
Aku sepatotnya lahir bulan ogos.
Tapi da ditakdirkan keluar awal..so, ak keluarlah awl.
Selalu ak bear in mind...bahawasanya aku..dilahirkan lebih awal supaya aku dikembalikan dengan lebih awal.Yep.itu la modal aku.
Untuk ak kuat suatu ketika dulu.
Jadi aku tak lengah2 untuk penuhi ruang hati ruang masa dan waktu dgn perkara2 yang aku rasa bole la dikire manfaat...time ak berlagha, tu jgn ikot ye keng kawan.Bila ak da besar ni...
Aku tahu kehidupan ak ni banyak la gak dipengaruhi dengan bdk bulan ogos.
Which are :
1.kawan tadika up til lain2 sekola stil contact. Namanya intan.walaupon kesukaran melepak bersama, die cube la elak missunderstand ak...dan die agk firm nk kawan ngan ak. Die penah silap sebab ajak ak MLM..ak nye marah pon bertahun.tp ak still anggap die kawan ak...dan ak harap die bangga ade kawan macam ak dan xnyesal la jumpe org yg hanya ak macam ak.die dlm uniform skola die lg kemas dr ak...2.kawan mase skola rendah up till now…

2016 heading to 2017

2016..
sorotan 2016..
terlalu pantas berlalu..
tak sempat nak review mungkin.
pepon about 9 minit before 2017.
the up coming future comes with prosperity.
and for sure, every person shall be pray
2017.please do better for us.


hujung tahun dgn handphone yang rosak.
pakai phone ayah temporary.

mengharap ada peluang bonus
untuk telefon baru..
insha Allah.
amin.