Skip to main content

kebumikan pandangan

Assalammualaikum w.b.t

"wahai org beriman.diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas org sebelum kamu agar kamu bertaqwa"(QS AlBaqarah :183)

membumikan pandangan tidak semudah sebelumnya. aneka hidangan di depan mata takkiralah ia santapan buat mengalas perut mahupun nafsu semata-mata. membumikan pandangan adalah satu sumber penjagaan iman. menjaga hati dari sangkaan (fitnah), memerangi nafsu jiwa dan membela nurani murabbi.

semenjak dua menjak ini, aku sering recall atau flashback the way cara aku mengadaptasi diri di zaman peralihan aku di teknik. (dari sekolah harian agama ke sekolah harian lain sikit dr biasa..sbb skolah teknik). membumikan pandangan itu selalunya aku lakukan.mendiamkan hari itu sering aku ajukan. personaliti ini berjaya menaja imej iman kita.

semasa di sekolah teknik, pemerhatian ku ramai sahabat yang berasal dari sekolah yg sama dan sealiran (sekolah agama). mereka juga begini.. anak mata takmudah jatuh ke mata lain.bicara juga terjamin dengan diam dihujungnya. bila aku fikir2kan.. malu itu sebahagian dr iman.maka menebalkan diri dari tergoda duniawi.

#flashback1,  kajang bertanya ku "ak nk tnye ni.kau dlu sekolah agama ke?"
aku tak igt mataku kemana namun aku igt lg bibir ini menbalas "kenapa kau tanya?".dia balas "sebab aku tengok kau tak penah pandang mata bila bcakap dgn lelaki".aku balas "yep.aku dari sekolah agama".

#flashback2, besau direct cakap kat aku "kau dlu sekolah mana?".aku balas "skolah ehemehem".."aku dah agak skola agama"dia balas. aku balas balik "so?" besau cakap "sebab aku pon skolah agama n ak tgk ko antara yg xmudah berubah tingkah"

dua memori ini segar dalam kotak ingatan aku.dan buatkan ramadhan kali ni, banyak audit tentang aku yang dulu dan aku yg sekarang. membandingkan sebelum dan selepas adalah satu sesi yg mana aku berusaha agar terus memperbaiki diri sendiri.lantas, buat aku berdoa agar adik perempuanku juga mampu mengharungi dunia peralihannya.

"bulan Ramadhan adalah bulan didalamnya diturunkan AlQuran sebagai penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara hak dan batil"(QS AlBaqarah :185)

namun alangkah malangnya bagi manusia seperti aku jika hanya di bulan ramadhan sahaja aku mengaudit diri.
apatahlagi menjadi malang kepada ku,
kerana merugikan diri dalam meniti cebis pengalaman hidup ini.

la illah haillah anta.subbaha naka inni kuntu minalzolimin.
"ya Allah tiada tuhan melainkan dikau.Maha Suci Engkau.Sungguh aku ini termasuk org yg zalim"

rabbana zalamna anfusana wa illam tagfirlana watarhammana lanakunanna minal khasireen.
"Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami dan Engkau tidak mengampuni kami nescaya kami akan menjadi org yg rugi"

semoga Allah memberkati dan melindungi kita.amin

Comments

Popular posts from this blog

HM menyingai

Assalammualaikum dan sari berita di belog ini...

Alhamdulillah... seperti  tajuk hari ini... pasti hadek2, hakak2 dan habang2 tertanya2...
bagaimanakah wajah harimau menyingai?



Buat pengetahuan anda yang bukan layan bola malaya, malam tadi kita telah bertemu pasukan thai...okeh...hee...

squad Harimau Malaya.. Tahniah dan Syabas, anda punya taring semakin menyingai sudah.
pagi ni sepanjang perjalanan nak g keje, radio HOT fm telah membincangkan dan meminta komen2 dari pemain kita. Ada juga komen2 dari pendengar setia pasukan negara.



komen saya?
Permainan itu bagus kalau kita konsisten menyerang berbanding bertahan.
Sebab Malaysia ni macam da terlalu familiar dengan permainan BERTAHAN dan TEMBUS..
hadoi.. kalau tembus di pihak lawan, tiada hal.ini tembus di gawang sendiri...
Setiap kali rentak permainan menjadi dari MENYERANG kepada BERTAHAN, setiap kali itu la aku rasa tak selesa.

bukan apa, walaupun kita sudah mendahului dengan 1 gol dari Abe Mat Yo.... tapi pertukaran rentak permainan itu…

Ogos dan aku.

Assalammualaikum...Kali ni cerita ogos..
Aku sepatotnya lahir bulan ogos.
Tapi da ditakdirkan keluar awal..so, ak keluarlah awl.
Selalu ak bear in mind...bahawasanya aku..dilahirkan lebih awal supaya aku dikembalikan dengan lebih awal.Yep.itu la modal aku.
Untuk ak kuat suatu ketika dulu.
Jadi aku tak lengah2 untuk penuhi ruang hati ruang masa dan waktu dgn perkara2 yang aku rasa bole la dikire manfaat...time ak berlagha, tu jgn ikot ye keng kawan.Bila ak da besar ni...
Aku tahu kehidupan ak ni banyak la gak dipengaruhi dengan bdk bulan ogos.
Which are :
1.kawan tadika up til lain2 sekola stil contact. Namanya intan.walaupon kesukaran melepak bersama, die cube la elak missunderstand ak...dan die agk firm nk kawan ngan ak. Die penah silap sebab ajak ak MLM..ak nye marah pon bertahun.tp ak still anggap die kawan ak...dan ak harap die bangga ade kawan macam ak dan xnyesal la jumpe org yg hanya ak macam ak.die dlm uniform skola die lg kemas dr ak...2.kawan mase skola rendah up till now…

Esc.Budaktomato

Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.24: 35Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penerangan, dan contoh-contoh dari orang-orang yang terdahulu sebelum kamu dan pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.24 : 36assalamualaikum w.b.t.seperti yang dijanjikan..
ak mg berhajat intro reading..
aku baca 10-20 muka sura…