Skip to main content

siri cari.cari.cari.

Assalammualaikum....
Alhamdulillah di pagi yang mulia ini.
Bos lom masuk lagi!hehe... btw, my update thru my smartphone k.
xguna brg opis.

Merujuk kepada tajuk di atas.
inilah yg merunsingkan mak ak.
ayah aku ok je. mak.mak..mak.
dedulu sekolah... salu dalam novel...cmni la klise nye.
pastu zaman sekarang... kat drama melayu pon makin klise dgn ni.
paling penting, kali ni dalam hidup ak plak.kenapa.kenapa.kenapa!
haisshhh. mak owh mak..

janji lain.sekarang dah lain.
janji anak cr psgn sdri..

sekarang bg dateline klu x, ikut pilihan
mak.
buat aku jadi sedih.
wuwuwuuuuu...

setiap ari, my day were deducted.
perggghhhh..
perang mental beb.
perangi jiwa.
perangi rasa.
aku rase dari sekarang aku kne list kan......
1001 sebab i crying all the day i married.

aku bukan xminat org.
org yg xminat ak.

adoiii..dah la bab2 ni aku mg kureng menonjol.
mak.owh.mak...
kadang tu seronok..
bila dier tanya... kawin nnti nak mjlis mcmne..
but it became horror bila.

asik tnye cuti exam ni smpai ble.
tahun depan abih blaja bulan bpe
huhuhuuu... cukup.sudah..cukup cukup sudah dateline itu.tak perlulah di perhalusi setiap detik ke arah dateline....wuwuwuwuuuuu...

helpless.

sampai semalam, mak ajak cabut uban die kt dalam biliknya.
aku jadi takut.
paranoid.

Allah..bantula sy.halangi mak dari bercerita harapan2nya.
sebelom aku masuk diploma..

abang aku pernah berpesan.
klu nak cari, klu boleh biar lagi mude, xpon org sebaye ngan along.
aku senyum jek.

ayah aku..releksss.tu ak suke.

pernah juga pesan dr bff yg dah kawin..
selalu ayah ni..dier sk klu menantu yg bole diharap.yela sbb dari dulu g kelaut..ke kebun bersame anak lelaki mereka kan..

so, its great klu menantu pon boleh 'masuk' sekali.takperlu nak tggu anak sdri balik kmpung.
abang dan adik aku dah kawin.

paling best, abang memang suke g pantai timur.selalu puji their environment..and lifestyle...so then, he got his wife from there la.now, he and famili dier stay sane juga la.
my bro (adik), memang suke adventure2 ni.. last2 kawin ngn org pantai timor gak. anak nelayan yg cantik ayu dan manis.tapi stay ngan mak ak.. *syukur dpt menantu cmni kan.untong adikku.

tapi aku suke pulau pinang.
tak da la sampai nak kah anak mami.
amboi aihhh.
mungkin sebab aku suke padi.suke g tempat org..ade lalu pmdangan ade gunung.
aku suke laut.
kedah n perlis..maaf....jooohhh ghase.
org negeri ak?
hm.no way.

namun
sekarang aku kne lebih berhati2.
with my mom's mood, aku kene hati2 bercakap.. berborak dan ber'apa'2 la.
i built gap.
serius.betol la ckp org..
we need our own enviroment.
klu silap cakap, her face (mom) roses.
yep.seriusli... i bear that cost since i was a baby kot.
buat masa sekarang...
aku tak tahu kenapa.
i became too defensive.
play secure.

even worse, when i start to love stay on bed/ in room rather hands her in the kitchen.
but believe me, frankly speaking...
i said to mom.."kite taktahu la kenape la kite skrg jarang nak tolong mak kt dapo......(pastu temenung lame....dan sambung balik cakap)... kite rase kan... kite xpuas lagi kot nak tido pelok mak.. nak makan, mak masak. klu kite da pandai masak, mak kite kawinkan kite lg cepat2"

*pastu pandang mak.yg penting, mata xbergenang k.i am not that loser.thanks Allah for own me a hepi+cutest face person.cheering is my ultimateskill.
my mum laughing.
kadang rasa macam....nak cakap kt mak, mak takyah la bercampur dgn jenjiran.
ala... kadang their caring toward others daughter bring heavier burden to my own parent.
aku harap..
cis.harap lg...



ok. kene ubah mindset. kene cari.cari.cari!



Quran said 
 Arrum,21
 "dan di antara tanda tanda(kebesaran)Nya ialah Dia menciptakan pasangan2 untuk kamu dari jenismu sendiri agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antara kamu kasih dan sayang.Sungguh, pada yang demikian itu benar2 tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir"

 AnNur,26
 "perempuan2 yg keji untuk lelaki2 yg keji, dan lelaki2 yg keji untuk perempuan2 yg keji, sedangkan perempuan2 yg baik untuk lelaki2 yang baik, dan lelaki2 yg baik untuk perempuan2 yang baik. Mereka itu bersih dari apa yg dituduhkan org.Mereka memperoleh ampuanan dan rezeki yg mulia(syurga)"

 Annisa,1
 "wahai manusia!bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam) dan (Allah) menciptakan pasangannya (Hawa) dari (diri)nya, dari keduanya Allah memperkembangkan laki2 dan perempuan yg banyak. Bertakwalah kpd Allah yg dgn namaNya kamu saling meminta, dan peliharalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu."

 Arfurqan,74
 "dan org2 berkata'Ya tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keterunan kami sebagai penyenang hati(kami) dan jadikanlah kami pemimpin org yg bertakwa" 


 hingga sini dahulu. moga bersama memperbaiki diri. wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad