Skip to main content

boleh tak....

hemmm...okeh..
kawan2 esok paper..dan aku masih di sini...
aku bukan tension ke ape k...
jz wanna share you all about something...
heheee
(eleh...nak menulih tuh ckp je la)



hidup ni terlalu pendek..
kadang2 kite terlalu menginginkan ia lengkap
selengkap lengkapnya...
mahukan yang terlalu terbaik..
namun kene la beringat..

hablul minallah
dan hablulminannas..

hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia sendiri...

dulu...aku agak panas baran...
sekarang??
hemmmm.alhamdulillah....rasenye da dapat dihandle..(hope keep this up)
mak aku selalu cakap...
camne buleh marah2 kalau sembahyang tuh cukup....

dan bila aku duduk sorang2
mesti aku akan pikir balik..
marah kat sape...
kenape nak marah...
perlu ke marah..
penting ke marah....
dan
berkira2
ape
kesan marah tuh...(tp 'kesan2' salu pikir lepas marah la)

"marah itu mudah, sabar itu indah"(solusi 31,2011)

ye...marah tuh memang mudah..
dan aku rase terlalu 'dewas' untuk aku
kekal marah..
dan mak aku marah..
nanti muke berkedut2 katenye....

mak...
saya rasa...
marah perlu bertempat...
ia perlu dikawal...
kita hidup di muka bumi...
ade mase..sabar pon perlukan hadnya..
ishh...yeke..(mampus la nti klu slh marah2)

semua orang mengejarkan
kemewahan, ketinggian hidup,
kesempuranaan yang dicari....

aku....???
aku perlukan ketenangan di sini...
berharap
kelemahan aku
melengkapkan orang lain kot..
kesempurnaan aku boleh
membimbing yang lain..
bukan mudah nak mengadu...
kecuali pada yg tertentu...
dan Allah jua tempat aku merayu...

pendapat aku...
tentang kesempurnaan hidup...?
hidup tak pernah akan menjadi sempurna...
hidup satu penipuan.....
rasa puas hati hanya
satu nafsu...
yep..mungkin tamak..
tapi
hidup satu hentian je...
aku memang tak sempurna...
dan aku cube bersyuukur...
sebab dengan bersederhana dalam berhidup..
akan memberi satu kesan yang lebih baik...
dulu...menjadi sempurna
kadang tak sedar mengecilkan hati ibubapa..
mereka la permata kita....

dan biasalah...
menjadi si anak...
biarlah aku berpada2 sahaja...
di kalangan teman2...
aku nak jadi orang biasa..
yang flexible.....
berharap dapat adapt dalam
ape2 situasi dan manusia...

kini yang aku risaukan...
adakah bila habis nih...aku mampu terima
tekanan??
boleh ke aku biarkan orang atasan mengarah2 aku
sesuke hati...??
adakah aku akan tewas sebelum bertanding...
adakah aku bisa mengumpul kekuatan
untuk terus bersyukur....
aku tak mahu melihat situasi mengamuk....
kita kat malaysia la...
come on beb.
bergaduh dengan orang sendiri...

boleh tak
aku ingin
terus cube
menyingkir perkara2 pelik...
macam benci dan marah...
tapi
adakah aku  mampu buat macam tuh ye....
hipokrit berkerjaya...
dunia owh dunia...
abang aku pesan.. tak payah nak betulkan orang
lain...yang penting diri kite...
(adakah maksud dier.... : rambut same hitam, hati laen2........ ke abang aku tak nak
kita memjadikan orang lain sebagai halangan pada kita......)

tak pe la...
perjalanan hidup aku masih kabur..dan terlalu panjang nan jaoh
untuk diceritakan....
biarlah aku berhidup setiap hari...
berhidup dengan cara aku sendiri...
berusaha memperbaik diri sendiri kadang
lebih baik
dari membaiki orang lain...
perhalusi dakwah adalah
bermula dengan hati sendiri....
kesinambungan itu hanya
dilengkapi oleh
pembela hati yang sudi..

tak kalah dengan hanya berdiam..
tak menang walau berkata....
cukuplah..
bersederhana.....
mari "berhidup'la sikit, sayang...(=




(p/s : berhidup = menikmati apa jua bentuk dugaan hidup....)


dan xlupa
selamat hari ibu..
bukan niat nak menyambut amende2..cume hargai la mereka
selagi ade di depan mate..
xluak apa2 pon kalau hari ini
dilafazkan kita sayang
kpd mereka..
hehee.....
bertambah sayang lagi nanti ade la...(=


~si cantik tapi hidup tak lama~


k korang..thanks bace...
(~ ~;)

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad