Saturday, May 07, 2011

boleh tak....

hemmm...okeh..
kawan2 esok paper..dan aku masih di sini...
aku bukan tension ke ape k...
jz wanna share you all about something...
heheee
(eleh...nak menulih tuh ckp je la)



hidup ni terlalu pendek..
kadang2 kite terlalu menginginkan ia lengkap
selengkap lengkapnya...
mahukan yang terlalu terbaik..
namun kene la beringat..

hablul minallah
dan hablulminannas..

hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia sendiri...

dulu...aku agak panas baran...
sekarang??
hemmmm.alhamdulillah....rasenye da dapat dihandle..(hope keep this up)
mak aku selalu cakap...
camne buleh marah2 kalau sembahyang tuh cukup....

dan bila aku duduk sorang2
mesti aku akan pikir balik..
marah kat sape...
kenape nak marah...
perlu ke marah..
penting ke marah....
dan
berkira2
ape
kesan marah tuh...(tp 'kesan2' salu pikir lepas marah la)

"marah itu mudah, sabar itu indah"(solusi 31,2011)

ye...marah tuh memang mudah..
dan aku rase terlalu 'dewas' untuk aku
kekal marah..
dan mak aku marah..
nanti muke berkedut2 katenye....

mak...
saya rasa...
marah perlu bertempat...
ia perlu dikawal...
kita hidup di muka bumi...
ade mase..sabar pon perlukan hadnya..
ishh...yeke..(mampus la nti klu slh marah2)

semua orang mengejarkan
kemewahan, ketinggian hidup,
kesempuranaan yang dicari....

aku....???
aku perlukan ketenangan di sini...
berharap
kelemahan aku
melengkapkan orang lain kot..
kesempurnaan aku boleh
membimbing yang lain..
bukan mudah nak mengadu...
kecuali pada yg tertentu...
dan Allah jua tempat aku merayu...

pendapat aku...
tentang kesempurnaan hidup...?
hidup tak pernah akan menjadi sempurna...
hidup satu penipuan.....
rasa puas hati hanya
satu nafsu...
yep..mungkin tamak..
tapi
hidup satu hentian je...
aku memang tak sempurna...
dan aku cube bersyuukur...
sebab dengan bersederhana dalam berhidup..
akan memberi satu kesan yang lebih baik...
dulu...menjadi sempurna
kadang tak sedar mengecilkan hati ibubapa..
mereka la permata kita....

dan biasalah...
menjadi si anak...
biarlah aku berpada2 sahaja...
di kalangan teman2...
aku nak jadi orang biasa..
yang flexible.....
berharap dapat adapt dalam
ape2 situasi dan manusia...

kini yang aku risaukan...
adakah bila habis nih...aku mampu terima
tekanan??
boleh ke aku biarkan orang atasan mengarah2 aku
sesuke hati...??
adakah aku akan tewas sebelum bertanding...
adakah aku bisa mengumpul kekuatan
untuk terus bersyukur....
aku tak mahu melihat situasi mengamuk....
kita kat malaysia la...
come on beb.
bergaduh dengan orang sendiri...

boleh tak
aku ingin
terus cube
menyingkir perkara2 pelik...
macam benci dan marah...
tapi
adakah aku  mampu buat macam tuh ye....
hipokrit berkerjaya...
dunia owh dunia...
abang aku pesan.. tak payah nak betulkan orang
lain...yang penting diri kite...
(adakah maksud dier.... : rambut same hitam, hati laen2........ ke abang aku tak nak
kita memjadikan orang lain sebagai halangan pada kita......)

tak pe la...
perjalanan hidup aku masih kabur..dan terlalu panjang nan jaoh
untuk diceritakan....
biarlah aku berhidup setiap hari...
berhidup dengan cara aku sendiri...
berusaha memperbaik diri sendiri kadang
lebih baik
dari membaiki orang lain...
perhalusi dakwah adalah
bermula dengan hati sendiri....
kesinambungan itu hanya
dilengkapi oleh
pembela hati yang sudi..

tak kalah dengan hanya berdiam..
tak menang walau berkata....
cukuplah..
bersederhana.....
mari "berhidup'la sikit, sayang...(=




(p/s : berhidup = menikmati apa jua bentuk dugaan hidup....)


dan xlupa
selamat hari ibu..
bukan niat nak menyambut amende2..cume hargai la mereka
selagi ade di depan mate..
xluak apa2 pon kalau hari ini
dilafazkan kita sayang
kpd mereka..
hehee.....
bertambah sayang lagi nanti ade la...(=


~si cantik tapi hidup tak lama~


k korang..thanks bace...
(~ ~;)

No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"