Skip to main content

perasaan sedih..worries...nebes dan facing the bad dream...

hai...
dis weekend ade...
KEM UPSR....
ye...
menjadi Fasilitator..
bersama adek2...
belajar sambil bergembira...
aku pon tak tahu aku mampu bergembira ke tak...
bangkitnye
perasaaan risau...


risau dengan preparation KEM...
risau dengan result...
risau dengan tesis..
risau dengan keje...
risau dengan rumah nih...
juga risau akan after camp...
dan banyak gak
risau akan mimpi lame berulang kembali.....huhuhuuuu


LAST KEM UPSR...
after camp, saya menjaga arwah makcik di hospital...
terbayang lagi mukenye yang ceria..
walau kadang menahan sakit...
dan kemudian perlu diKIMO..
paling sedih..dier tak dapat tengok ALONG kahwin...

dier mintak
ayer barli...so,
yup...
hari2 makcik yg bongsu akan hantar ayer barli...
hari2 makan tak abis, aku gak disuruh tolang abiskan...




hari2 memandang wajahnya....
membalas senyuman...
dengan seikhlas yang payah...
menahan bergenang di mata...
kalau aku tak kuat...
kuatkah die hadapi sorang2...

sesi kuliah bermula...
kemudian keadaan bagai terlalu sibuk..
sibuk dengan kuliah..
aku tidak lagi telefonnya..
tahu dia sedey dan tak selesa untuk menjawab
pertanyaan nanti...
setiap jumaat membaca yassin untuknya..
dan kemudian...dalam suatu minggu...
aku rase sangat rindu nak tengok muke nya...
nak cium pipinya...
nak dengar suaranya...
nak membingitkan telinga dengan hilai tawa...
lalu aku kal mak..
mak cakap macik on the way pindah hospital yang
kat tempat lahirnya...
sangat terrasa...
terasa menjaoh...
tarikh tuh ak sangat ingat...ye...
22 ogos 2010...
tarikh itu keramat di fikiran...
dan tarikh tuh juga tarikh lahir Ex aku..
tapi ku ikhtiar lagi...
nak gak jage dier...
dengan harapan cuti sem nanti..akan ku jagainya di HSA
dan ku scopekan tajuk thesis ke sana...
kebetulan negeri itu memang banyak sumber project...
dan bangunan HQ MAIJ hanya belakang HSA....

bila aku terlalu risau..

aku akn cube mencari jalan sibukkan diri lagi...
(..walaubagaimanapun target untuk aktif bukan termasuk bermotif kan ini..)

mase tuh bulan puasa...
diorang ajak naek cameron...
kat sne ade satu puncak gng tuh...kat puncak gng tuh, diorg target  nak berbuka disane...
tapi aku cam ntah..tak berminat..
rase tak sedap hati..
ak tak join..

then...diorang ajak lagi naik BROGA..
aku pon berkira2 nak join ke tak..
dengan berat hati..
ku ukirkan senyum..
mase tuh niat nk nughul pat pengalaman..
ape itu hiking..
kire ak jg supporter her la..
bawak iken skali..kasik dier pon merase....
ku dakilah  jua bukit itu...
targetnye berbuka kat sne...
at last...lepas buka baru naek..
dan diorg wat BBQ kat ats tuh...
esok pagi...
aku tido...ye..
tido after suboh...
then, aku terjage kul 11pagi..
mandi ...
....aku anggap mungkin aku penat..
sebab tidor macam tak lena...
tapi tak sedap badan..
tetibe dalam pukul 3...
dapat msg...
macik da takde...
aku terjelepok..~ ~ ~

insan yang aku selalu telefon...
sampai abis kredit...
tapi tak jemu...
telefon lagi...setiap bulan..
akhirnya takde...~ ~
subahanallah..
cepat sunggoh kau menjempotnye....
hiba hati..
kutahan..
digigit lagi bibir ini..
lalu kutelefon lecture cakap tak dapat dtg kelas nanti..
itulah tarikh keramat 31 Ogos 2010...
dalam kereta...
tiada tangisku...
aku harap bukan jasadnya yang akan ku lihat sebentar lagi..
ternyata bila kami tiba..
kamilah waris terakhir yang dinanti..
kami tiba dalam pukul 8.15mlm..
dari magrib, bertalu2 panggilan minta dicepatkan perjalanan...
kerna mahu dicepatkan pengebumian...
setiba sahaja...
aku lah yang paling tidak tertanggung,,,
tiada lagi mampu kubendung..
memang dia..
insan itu yang banyak berjasa...
wajah itu bermain di mata...
hibanya satu kehilangan...
pemergian yang tak sempat kulepaskan rinduku...


dan hari ini...KEM UPSR lagi...
memori ini menggamit aku lagi..
mampukan aku padam bekas2 aliran di pipi kering....
bolehkan aku basuh segala hingus yang tak nampak...
apa jelaskah aku berupaya tabah selama ini...

yang pasti after kem ini...
mungkin aku akan bertamu ke hospital lagi...
wali ku juga getting old...
while i need to getting into UPSR Camp with smiley...
can i pretend it so????...
could i make it once again...

even i and myself cant promise to make it well..
i jz hope that i became brave and encourage myself to facing the truth of life is short..
so, i do appreciate all things that surround me..(=

i missed u lots, makteh...
alfatihah~


k korang..
wassalam..

Comments

  1. setiap yang hidup pasti akan kembali kepada-Nya..redha dan tabah yer..banyakkan sedekah fatihah..

    ReplyDelete

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad