Skip to main content

something dan sesuatu....

sesuatu atau something adalah
perkataan yang sering kita gunakan....
bagai suatu kata nama digunakan untuk ia berdiri dengan sendirinya...

merujuk kata omputih...
something is define as :
 1. a things, reason, event etc that is unknown
 2.( used to show lack of exact or known information)

lau lam kamus DBP yang biasa...
aku check kat sini...(tekan sini yek).....
aku sendiri pon ley jadik keliru....
betol ckp cikgu aku kalau nk teror giler2 BM nih...
kat uma kene ade satu KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA...
yela sbgai sumber rujukan...

nah....ini lah natijahnya...
aku cipta buat kau yang bernama SESUATU...

heheee..
terima la k..

tajuk : SESUATU

sesuatu....
hanya kerana tak tahu...jalan tak berpijak...
makan tak kunyah...
diteguk hanya kering..mandi berbau..
larian sama berguling..
tidur dalam mata...
digasak akal..sesuatu....

kadang bukannya satu..barangkali senarainya
berribu..
bicara yang tak faham...sukar menjaga olahan..
tak daya menghalang
helah dalam lakaran..
sesuatu...

mengapa mesti begitu..kau..
si janggal tapi benar..
bagai awan yang digalahkan..
dirodok agar berderai..
digapai biar tercapai..
diucap kasik terbengkalai...
ditunggang bagaikan keldai..sesuatu..

dibelek lagi..dalam kamus tebal punya pelbagai...
koleksi tersirat disuratkan..
mencari di mana punca kuasa..formula bahasa
penuh pustaka..kadang pengertian
yang puaka..
sesuatu...

kita faham bila mengerti..kita hargai hasil ditemui...
kita bertarung
akal dan hati..berperang kata
bukan prejudis...
jangan dibimbang mati
kalah sendiri..bahasa jua medan pertiwi..
mementaskan sesuatu
agar tak lagi dijajahi...


heheee...pening tak??
jgn la pening k..tau..tau...

plz allow me to briefly explain :
-

rangkap pertama
tiada jua hujung nya..
si pencari yang mula menyoal
hanya "SESUATU"
sebagai satu pertanyaan..
&  perkataan itu..
membuat segala serba tak kena..

rangkap kedua -
perkembangan yang diteruskan
mencari jawapan dan pengertian..
membuatkan si pencari bagai melukis
lukisan abstrak penuh contengan
tanpa fahaman..

rangkap ketiga
diri sendiri..hingga
menjadikan awan dan keldai
sebagai
metafora sedangkan tak jumpa jawapan..
hehee...

rangkap ke empat -
akhirnya dirujuk pada sumber
DBP...idea mencari jalan yang mungkin da lapuk
tapi masih laku tak ditelan zaman..
walau kadang-kadang
jumpa maksud yang tak disangka
dan penjelasan macam nth hape2...
rangkap ke lima -
kita kena usaha..
dan menghargai usaha kita...
walau jumpa tapi
 tak jumpa pemahaman sekurang2nya
ia akan menjadi jati diri sggup berusaha..
dan kejayaan jika dia
berjaya merungkai kan persoalan apa itu sesuatu
maka penjajahannya di ruangan pemikiran
akan berjaya dimerdekakan

heheee....k la...
smpai sini dulu k...
babai....
(~~;)



nota di tumit :
harap cik kecik cumil
juga akan paham
akan sajak saya kali ni...
heeeeeee...

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad

Alhamdulillah.syukur

Assalammualaikum w.b.t, kehadapan penulisan ku yang selalu menunggu nunggu ke hadiranku, saat kau masih menunggu aku menulis untukmu...aku lagi sibuk dengan kepelbagai aktiviti yang menghambat sekian waktu ku. aku menjalani kerja yang membikin hari ku pendek.tiba2 saja sudah habis waktu kerjaku.maka di malamnya aku lagi sibuk di dapur... hinggakan aku berkeinginan memiliki apron untuk mengelakkan bajuku basah akibat tgn ku yang gemar bermain air. aku juga ingin sekali menyatakan yang aku telah menerima undangan untuk bergraduasi.malah tarikh nya jatuh pada tanggal hari lahir bapaku. jauh di sudut hati ini agak sedih kerna kedua-dua nenda tiada lagi. aku teringin menyarungi mereka dengan jubahku. malah aku lebih sedih kerna tidak berkesempatan menikah di saat mereka mahu aku menikah.yaa..boleh jadi si dia akab cucu menantu yg mungkin paling disayangi jika nenda masih ada lagi. sungguh.aku rindu mereka. alfatihah.. aku lagi teringat akan hajat makteh yang mahu aku..tidak menyelin