Saturday, July 23, 2011

something dan sesuatu....

sesuatu atau something adalah
perkataan yang sering kita gunakan....
bagai suatu kata nama digunakan untuk ia berdiri dengan sendirinya...

merujuk kata omputih...
something is define as :
 1. a things, reason, event etc that is unknown
 2.( used to show lack of exact or known information)

lau lam kamus DBP yang biasa...
aku check kat sini...(tekan sini yek).....
aku sendiri pon ley jadik keliru....
betol ckp cikgu aku kalau nk teror giler2 BM nih...
kat uma kene ade satu KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA...
yela sbgai sumber rujukan...

nah....ini lah natijahnya...
aku cipta buat kau yang bernama SESUATU...

heheee..
terima la k..

tajuk : SESUATU

sesuatu....
hanya kerana tak tahu...jalan tak berpijak...
makan tak kunyah...
diteguk hanya kering..mandi berbau..
larian sama berguling..
tidur dalam mata...
digasak akal..sesuatu....

kadang bukannya satu..barangkali senarainya
berribu..
bicara yang tak faham...sukar menjaga olahan..
tak daya menghalang
helah dalam lakaran..
sesuatu...

mengapa mesti begitu..kau..
si janggal tapi benar..
bagai awan yang digalahkan..
dirodok agar berderai..
digapai biar tercapai..
diucap kasik terbengkalai...
ditunggang bagaikan keldai..sesuatu..

dibelek lagi..dalam kamus tebal punya pelbagai...
koleksi tersirat disuratkan..
mencari di mana punca kuasa..formula bahasa
penuh pustaka..kadang pengertian
yang puaka..
sesuatu...

kita faham bila mengerti..kita hargai hasil ditemui...
kita bertarung
akal dan hati..berperang kata
bukan prejudis...
jangan dibimbang mati
kalah sendiri..bahasa jua medan pertiwi..
mementaskan sesuatu
agar tak lagi dijajahi...


heheee...pening tak??
jgn la pening k..tau..tau...

plz allow me to briefly explain :
-

rangkap pertama
tiada jua hujung nya..
si pencari yang mula menyoal
hanya "SESUATU"
sebagai satu pertanyaan..
&  perkataan itu..
membuat segala serba tak kena..

rangkap kedua -
perkembangan yang diteruskan
mencari jawapan dan pengertian..
membuatkan si pencari bagai melukis
lukisan abstrak penuh contengan
tanpa fahaman..

rangkap ketiga
diri sendiri..hingga
menjadikan awan dan keldai
sebagai
metafora sedangkan tak jumpa jawapan..
hehee...

rangkap ke empat -
akhirnya dirujuk pada sumber
DBP...idea mencari jalan yang mungkin da lapuk
tapi masih laku tak ditelan zaman..
walau kadang-kadang
jumpa maksud yang tak disangka
dan penjelasan macam nth hape2...
rangkap ke lima -
kita kena usaha..
dan menghargai usaha kita...
walau jumpa tapi
 tak jumpa pemahaman sekurang2nya
ia akan menjadi jati diri sggup berusaha..
dan kejayaan jika dia
berjaya merungkai kan persoalan apa itu sesuatu
maka penjajahannya di ruangan pemikiran
akan berjaya dimerdekakan

heheee....k la...
smpai sini dulu k...
babai....
(~~;)



nota di tumit :
harap cik kecik cumil
juga akan paham
akan sajak saya kali ni...
heeeeeee...

No comments:

Post a Comment

(66;) : " singgah bersila, senyum terukir,
follow la kita, komen secangkir..."

(66D) : "berbalas komen berpimpin tangan,
mekasih lah sudi di sini kita berhubungan...;"