Skip to main content

dulu..kini..dan...selamanya...

dulu...
aku suke dengan kata2 hikmah...
lagi2 pepatah cina..
(itu pon selalu terbaca kat sane...terbace sini.... : screening &scanning )
dan akhirnya buku lain lagi menarik ati untuk aku pinjam kt library..
tapi....
aku dapat ingat satu je dalam banyak2 tuh...
tak tahu la...
mungkin maksud yg mendalam bagi aku kot.......


"pengalaman adalah guru paling tegas dalam hidup sebab memberi ujian sebelum pengajaran..."pepatah cina

itu la kata2 hikmah yang aku suke n pegang sampai sekarang...
dulu susah owh...cume kalau..
nak carik pepatah melayu memang la..
melambak2...
ye la..buku sane ade..buku sini pon ade...
hujungnya,,,dalam banyak yang aku ingat dan shuke...kuikuikui
tuh la..yang Karam Sigh Walia selalu sebut...heee~~
mungkin korang tak prasan kan..kan...

"harap punya harap,lama2 tertiarap"...hehe(gaya tangan pon terikut2 jap)

ade gak lagi satu ayat dier yang aku shuke...tapi shortterm memory lost lak..nanti aku miskal2 balik (i mean RECALL) ek.....

..sebenarnya kan...aku tengah duduk pikir2kan tentang ape la kata2 hikmah yang agak2 sesuai
untuk KEM UPSR nih...yelaa...dulu2 aku suke kot...kini...aku masih shuke(tuh pon sebab
teringat minat2 yang terkubur lame ni)....
dan apakah akan selamanya aku tetap shuke puitis2 macam nih....
kita nih..klu dah minat tuh, kena la teruskan sepatotnya...

kalau ada impian pon same, kene la usahakan...(yang nih abang aku cakap la, dier shuke cite 'up' tuh....)
movie disney salu me'motivated' kan dier dan aku pon 'terkena' la gak.....
~up~up~away~



nak kate aku budak2 la tuh!..wei..bukan sume movie2 disney tuh aku tengok...
hati korang : nurmohd..terima la hakikat..huhuuuuu (hatiku bermonolog: tapi korang yang selalu layan camntuh.....)
lafaz tak ambil pusing dari mulotku :sesekali tengok movie disney lagi baik dari cite or drama tempatan..(aku bukan nak condem k...mungkin  ini pada aku je...orang lain x kot...)

sekarang..cite tentang what im doing right now...tapi nih tengah carik kata2 hikmah...heheee
buat jatuh cinta lagi pada bahasa...heee~~eeeu..geli je!

JOMMM KAWAN2...nih nak share sikit...
yang best je la... (citation sume kat dari web usim.edu    k...)
pastu tengok la..mungkin akan ku komen satu2...
yang terkena...sipi2 la...kat muke director ahmad nisfu..hehee(p.ramlee ckp)


~sekadar gambar hiasan~

 "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah." 
aku...opss..tidak..kita perlukan semangat itu ye..cuma bilakah semangat itu
kan terbina??(semangat yang terpadamm......)

Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Kalau tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Orang yang terhormat itu kehormatannya sendiri melarangnya berbuat jahat." ~ Pepatah Arab 
betol2..stuju sgt la...tanpa agama siapa lah kita..

"Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu."
yang nih macam selalu terkena je dengan idup sebagai student nih..
(we passed the studi for exam or we passed the study for our future life)
"Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."
tapi aku hanya lakukan apa mampuku...kudrat tak terdaya la..aaggh.ALASAN!!huhuuu

"Kita menilai diri sendiri berdasarkan apa yang kita mampu buat, orang lain menilai berdasarkan apa yang telah kita buat."
bila buat asignment la salu macam nih berlaku..
kita buat perform as student, but lecturers examine it for
standard diorg...all must PERFECT!..camne nih encik.puan..(~~..)

Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan."
itulah...alternatively my further missionnya...dan jangan sesekali  angankan
 lakaran esok kalau
harinih pon masih terbengkok2...adoi.!! 


"Ramai orang yang boleh memiliki jam tangan yang tinggi harganya tetapi tidak ramai boleh menetapi masa yang berharga." ~ Tun Dr. Mahathir Mohamad
memang terkena dengan aku la wei...
jam tangan melambak..kne nuntut ilmu dari TUN kot..time management saya
problem la akhir2 nih..huhuuu
(hati masih nk bagi ALASAN : ala kan tiga je.tapi tuh pon sebab
consider join byk aktbti formal, informal n outdoor..huhuu)


Manusia yang berhati suci adalah manusia yang banyak menangis daripada ketawa. Didiklah hati dengan keihklasan dan kesucian agar liku-liku kehidupan ini menjadi lebih bermakna dan mengikuti arus perubahan kedewasaan."
akan ku tempuh alam ini..agar akan ku dewasakan hati yang
ku harap kan waja ini..
ecehcehceh.....


"Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya."
yang nih memang selalu sangat manusia nih sedar...
jadi..hargailah selagi ada..dan kalau
rasa ada yang lom tercapai dalam list yang nak capai
USAHA la..!(ye...memang tengah usaha la nih)

"Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan

"Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak."

"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."

"Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya."

"Tidak penting bagimu mengetahui harganya, tetapi penting mengetahui nilainya."


k la korang...sampai sini la dulu ek...
da tak tahu nak cakap ape...
rasenya
banyak sangat kekurangan diri ini yang tidak sesempurna
KHADIJAH..tidak pula tertanding AISYAH..tidak sebaris
FATIMAH apatah lagi TEGAnya ASIAH mahupun TULUSnya
SUMAYYAH....


nak sambung stadi la..esok ari JUMAAT tau...to Boyish...
plz do SOLAT JUMAAT k..n doakan kejayaan kite bersama..
bagi gurgurl...sok se boyish dok mayang JUMAAT, jgn tido lak..g tolong2 mak or stadi...
(peringatan tok DIRI SENDIRI gak)hee~~


huhu..
thanks korg drop by kat sini.....gud luck exam...(~` `~)huhuu

Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad