Skip to main content

~pentingnya menjadi diri sendiri~

kite manusia...xpernah cukup...xpernah lengkap...
tapi sentiasa perlu berusaha melengkapkan diri..
supaya sesuai dengan situasi...
yeke...
kite perlu sesuai dengan situasi....
walaupun pada situasi yang...
hati  akan menghentam kita dengan kata macam  :
"ceitttt...penipu...memang hipokrit semata2...!!!"???huhu..


sebenarnya sikap hipokrit memang PERLU...
speseli mase zaman bekerjaya...
political in works enviro berbeza dengan zaman belajar..
manusia2 di alam pekerjaan sgt berbeza suhu, dan kadar rasionalnya...
lagi2 kalau bekerja di bidang2 kritical....
walaupun mungkin ini la pandangan aku yang hanya pernah praktikal selama half year....
tapi bagi aku half year tuh sangat bermakna..
memang alam bekerjaya is uncertainty event n day..
setiap perkara ade je perkara yang xpasti dan xjangke akan muncul...
tapi perlu pungut...dan pungut...dan pungut gak pengalaman itu
dengan harapan end of the day kita akan selangkah di atas dari mereka yang sama2 selevel satu tika dulu....
CEITTT....NIAT NIH DIKIRA BAIK KE X NIH..



~sekadargambar hiasan~

memang la zaman bekerja selalu dilihat begitu..
sebab keseringan ia terjadi memang macam tuh..
tiada lagi resmi padi "makin tunduk, makin berisik" yang seperti sepatotnye...
huhuuu...abaikan la..
nanti kamoo da kerja nanti...tahu la...
selamat berhadap la sendiri..huhuuu(``~)
"seramnye..."hati monolog lagi..

hemmm...dan SEBENARNYA...
kalau kite nak tahu orang itu macam mana...lihatlah kawan2nyaa...
okeh..“Jangan menetapkan penilaian terhadap seseorang sampai kamu memperhatikan siapa yang menjadi temannya"...

bagaimana dan di mana nak mencari teman itu...since “(Agama) seseorang (dikenal) dari agama temannya maka perhatikanlah siapa temanmu.” ...




pada aku kalau pun sukar nak bezakan antara belian dan kaca di kalangan manusia ini...
cukuplah bagi ku berusaha menjadi ORANG BAIK...
walaupun sedar mampu n upaya ku Allah yang bagi...dia yang mengizinkan segalanya.....
dan bagi level sdg STUDI a.k.a bergelar student...
aku masih punya waktu untuk berteman baik..
dengan harapan ukhwah itu berpanjangn dan konteks nya bisa berkembang menjadikan
booster dan kami saling menasihati atau cukup sekadar ingat menginagati...
(aku harap aku mampu berikan SEBAIK itu..)
DAN PALING PENTING, aku adalah aku...
buruk aku mesti ada di mata teman2 ku...
dan baik aku pun belum tentu mencukupkan aku buat mereka...
(berbekalkan kata2 booster : satu senyuman dalam sehari...
buleh ke..)

life..its cycle...and cost.....




nilai PENTINGnya menjadi diri sendiri...
antara menjadi...SEBAB...
1. sekurang2nya kita tidak hipokrit..
2. tidak menyesakkn orang disekaliling dengan permasalahan berteman dengan kita..
3. kenapa perlu jadi org lain kalau diri sendiri terbaik utk kita..
4. hasad dengki bukan sebagaian untuk daging dihati ini..
5. memang susah nak puaskan hati semua org...bahagia hari ini, xbermakna seharian yang membahagiakan...
dengan jadi diri sendiri...cukuplah ada moment indah hari ini..yang membawa senyum seharian...hehee
6. teman hari ini belum tentu akan bertemu untuk selamanya...xsalahkan kalau kita buat baik dengan org....
mane tahu esok2...xsempat nak wat baik la...huhuu..'BERTEMU DAN BERPISAH kerna ALLAH'...ukhwah fillah abadan abada...


"semoga dengan bingkisan ini...
apa burukku andai mendorong kamo ke arah keburukan
lalu bimbinglah aku..
apa baikku andai mampu mendorongmu ke arah kebaikan
lalu izinkanku..
dan apa ada ku..
terimalah selalu.."


huhu...k la...itu sahaja...

~ " senyum...tak perlu kata apa2...SENYUMMMM "~



Comments

Popular posts from this blog

Sungguh aku rindu

Perjalanan 2017 Nyata melelahkan aku. Sakit jerih perit itu. Moga mendewasakan aku. Diam takdiam Bulan kedua 2018 sudah menyapa aku. Aku masih kaku. Tanpa yearly wishlist yang biasa aku lakukan. Dan tahukah kamu Kurang dari 100hari ramadhan kan tiba lagi. Sungguh.. Aku rindu aku yg dulu. Dan Rindu juga momen dulu..​ Walau Ramadhan dah hampir kembali.. Aku masih tepu tak tepu. #titipanperantaudiyongpengjerr#

~bahasa oh bahasa~ PART 1 ~ke utara

Assalammualaikum.. sari berita penting.bahasa jiwa bangsa.punahlah bahasa,musnahlah bangsa..(ayat dalam tv..hihik) sila lihat, baca dan renungkan.apa itu. bercerita tentang bahasa, saya tidaklah petah berbahasa melayu yang landskap lengkap berbunga, punya rama-rama, prasarana berkerusi dan tersusun elok pasunya. Tetapi saya sentiasa berusaha menggunakan segala kata kerja, kata nama, penjodoh bilangan, pelengkap ayat dengan sebaik mungkin. (secara informal, sedar akan kelemahan ini setelah terlalu angkuh bercakap melayu pasar.oleh itu sedang empowering the langua semula....huhuhuu) ehem.pencemaran bahasa harus diawasi. malaysia ini banyak pasarnya maka bukan sahaja bau pasar berbeza malah pasaran bahasa mengikut dialek latar belakangnya juga amat berbeza. pasaran ini selalunya mengikut negeri sebab kalau ikut famili, memang wujudlah golongan yang tidak pernah langsung berbahasa melayu asli di dalam rumah. apapun..sekarang nak cerita tentang penguasaan bahasa saya. Saya

selamat berhari..hari....

Assalammualaikum w.b.t... merujuk tajuk di atas...adalah sekarang opis aku dah sibuk berkemundangan lagu "selamat berhari raya..ucapanku untuk semua"..ececeh.nk nyanyi gak...ala2 rahimah rahim jap.kikiki buat ak tringat..dari dulu sampai sekarang, ayah aku suka mood raya.mood dgr lagu raya kt dalam kerete mase OTW balik kampung dier..... anak2 tido, xteman dier mandu pon xpe..coz he got that feeling!wlpn he has no talent to sing according the rhytme..die layan je.hehe :) thats my daddy. semalam, ak collapse.. aku bangun utk solat asar then terus masak nasik air (padahal bubur) je. campakkan kiub ikan bilis kasik ade la flavour. pastu nasib baik ade sambal ikan bilis spare. berbuka dengan tu je.then solat mgrib n tdo. dalam tdo terbawak2, flashback.. yep flashback. haha.. mungkin betol kata org.. ak kne sakit pale sebab banyak pikir. hahaha. but how should i off my mind from working mode. aku rase klu aku koma pon. mesti otak ak still ber'jalan2'. kad